Technologie heeft de afgelopen jaren een steeds sterkere positie binnen credit management ingenomen Met name op het gebied van software is er veel gebeurd. Een van de relatief nieuwere spelers op het gebied van creditmanagement software is het uit de Verenigde Staten afkomstige HighRadius. Deze onderneming is al een aantal jaren in Nederland actief en onderscheidt zich onder andere door de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in creditmanagement. In dit artikel stellen we HighRadius aan u voor en beantwoorden een aantal vragen gericht op het belang van de toepassing van AI-technieken voor het creditmanagement.

Even voorstellen: wie Is HighRadius?

HighRadius is opgericht in 2006 met als thuisbasis de Verenigde Staten. We zijn een private onderneming met een marktwaarde van meer dan 3 miljard dollar en werken met meer dan 2750 collega’s aan innovatieve oplossingen op het gebied van order to cash en treasury. We zijn inmiddels 5 jaar aanwezig in Europa (Londen). In 2019 en 2020 hebben we kantoren geopend in respectievelijk Amsterdam en Frankfurt. Momenteel maken ruim 600 klanten in 92 landen op 6 continenten gebruik van onze oplossingen. Een op de drie klanten van HighRadius is een Fortune 1000 onderneming.

Wat is jullie core business?

We maken gebruik van kunstmatige intelligentie en onze autonome software helpt bedrijven hun debiteuren- en treasury processen te automatiseren. Onze producten zijn waardevol voor een breed scala aan klanten. Ze zijn vooral relevant voor sectoren als consumentenproducten, productie, distributie, energie en andere sectoren die producten verkopen of diensten verlenen aan andere bedrijven (B2B). De IDC marketscape studie ziet HighRadius als de leider op het gebied van Order to Cash (O2C) automatisering.

Welke voordelen bieden jullie oplossingen voor credit managers?

Onze volledig cloudgebaseerde en AI-aangedreven oplossingen kunnen worden ingezet voor zeer grote ondernemingen met complexe A/R-operaties op verschillende ERP-systemen met regionale of wereldwijde Shared Service Centers (SSC’s). Ook middelgrote ondernemingen die niet over voldoende IT-middelen of ondersteuning beschikken kunnen HighRadius oplossingen gebruiken om te consolideren op hun ERP-platform. Onze tools bieden een zeer hoog niveau van automatisering en procesoptimalisatie, die credit management teams helpen om de efficiëntie en productiviteit te verbeteren, evenals de kwaliteit van de klantervaring.

Kun je een voorbeeld geven?

Hoe kun je het beste omgaan met geblokkeerde orders? In de eerste plaats door ze te vermijden! Ons AI-platform kan de kans op geblokkeerde orders voorspellen door de vraag van klanten en hun betalingsgedrag te beoordelen. Credit Managers kunnen dus actie ondernemen (d.w.z. de kredietlimiet aanpassen) voordat het probleem zich voordoet! Hun klanten zouden het ongetwijfeld geweldig vinden (als ze het wisten wat er op de achtergrond plaatsvindt)!

Wat zijn de belangrijkste zorgen voor de O2C industrie vandaag? Welke uitdagingen moeten worden aangepakt?

Gezien de huidige coronapandemie (die bedrijven dwingt om te verschuiven van een offline naar een meer online aanwezigheid) is digitalisering een van de belangrijkste aandachtspunten voor mensen werkzaam in het credit management vakgebied. En niet alleen digitalisering, maar ook meer een operationele verschuiving om bij te blijven met technologische trends en om effectief middelen te ‘e-managen’ en te helpen een betere klantervaring te bieden als geheel. De sleutel is (zou moeten zijn) om verandering te omarmen om zo te voorkomen dat men qua technologische ontwikkeling achterop raakt. Bedrijven hebben de afgelopen tien jaar op verschillende manieren gebruik gemaakt van automatisering, maar uiteindelijk gaat het allemaal om het verhogen van de efficiëntie. Als ik betalingen sneller kan verwerken en doorlooptijden kan verkorten, is dat uiteraard een goede zaak om naar te streven.

Is het mogelijk maken van digitale transformatie in het CFO-domein de volgende grote stap voor bedrijven?

Wij denken van wel. Het mogelijk maken van digitale transformatie door het gebruik van geautomatiseerde oplossingen of self-serving portals voor klanten kan de operationele efficiëntie binnen een organisatie significant verhogen. De introductie van voorspellende analyses heeft ervoor gezorgd dat het eenvoudiger is geworden om trends in klantgedrag te voorspellen en op basis daarvan actie te ondernemen. Door de toepassing van dergelijke methoden worden niet alleen de operationele kosten verlaagd, maar wordt ook minder tijd verspild. Dit leidt tot een meer proactieve aanpak bij de afhandeling van het debiteurenbeheer en helpt bij het leveren van een kwaliteitsvolle klantervaring.

Als we het over automatisering hebben, komt het beeld naar boven van robots die de werkplek overnemen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Dit is een veel voorkomende misvatting. Het doel van de introductie van AI in creditmanagement is niet om het personeel te vervangen, maar juist om er waarde aan toe te voegen. Onze geautomatiseerde oplossing kan helpen om redundantie en menselijke fouten te verminderen en tegelijkertijd werknemers vrij te maken om meer analytische taken op zich te nemen. Terwijl AI kan helpen bij het automatiseren van alledaagse taken, zoals het samenvoegen van betalingen en het factureren, kan de analist zich richten op het afhandelen van uitzonderingen en taken met een hogere prioriteit. Dit zorgt natuurlijk voor een betere werkomgeving. Niet alle automatisering is echter hetzelfde. Oplossingen zoals Robotic Process Automation (RPA) volgen algoritmes die het mogelijk maken om slechts bepaalde aspecten van een proces te automatiseren, terwijl AI een meer all-around aanpak biedt in de afhandeling van werkzaamheden.

Hoe zouden jullie de gebruikersadoptie op dit gebied omschrijven? Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Het vermogen om gebruikersadoptie en de implementatie van een product te stimuleren hangt af van hoe goed gebruikers bekend zijn met of onderwezen zijn in de verschillende aspecten en functionaliteiten van de oplossing. Toegankelijkheid en een intuïtieve gebruikersinterface zijn essentieel om dit te realiseren. Met een eenvoudige integratie en verfijning van de werking wordt het gebruik van kunstmatige intelligentie in creditmanagement haalbaar. De grotere zichtbaarheid en transparantie die de oplossing biedt in processen, maakt hands-on samenwerking tussen verschillende niveaus van de organisatie minder lastig. Wat de toekomst betreft, hopen we innovatie te blijven brengen en trendsetter te zijn op het gebied van AI.


Over HighRadius

Het HighRadius AI platform biedt voor klanten uitgebreide automatiseringsmogelijkheden. Aangezien we een zuivere AI-onderneming zijn, staan we op de eerste plaats op het gebied van het leveren van automatiseringsoplossingen voor de business to business in het order to cash proces. Terwijl andere bedrijven nog steeds afhankelijk zijn van software van derden en MS Windows voor het automatiseren van hun workflow, biedt ons in huis ontwikkelde systeem de perfecte oplossing voor automatisering van uw creditmanagement. Dit geeft ons, als marktleider, het voordeel dat we een pionier kunnen zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie in order to cash.

Bron: IDC MarketScape Leader

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Case studies:


HighRadius is gold sponsor van Credit Expo 2021 op donderdag 28 oktober in congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch. U kunt persoonlijk kennismaken met HighRadius op standnummer 41.  Tevens zal HighRadius om 13:00 uur een presentatie verzorgen in zaal Dexter 28. Klik hier om u aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo (gratis toegang als u tot de doelgroep behoort).

Bron: Credit Expo | HighRadius