Barentz, is een wereldwijde distribiteur in life science ingredients, onderverdeeld in vijf divisies; Human Nutrition, Pharmaceuticals, Personal Care, Performance Materials en Animal Nutrition. Barentz is opgericht in 1953 door de heer Barentz. Gedreven door een krachtige mix van kennis, ondernemerschap en samenwerking, en ook strategische acquisities, zijn ze uitgegroeid tot een ware multinational met kantoren over de hele wereld.

Jimmy Kok is inmiddels bijna 12 jaar werkzaam bij Barentz, waar hij is begonnen als Senior Credit Controller en intussen is uitgegroeid tot Global Credit Manager. Wat het bedrijf volgens Jimmy zo sterk en succesvol maakt is “dat de producten die Barentz distribueert een vaste waarde hebben en voor veel afnemers onder de primaire goederen vallen. Hierdoor zal Barentz blijven bestaan en blijven groeien”.

Invloeden van crisissen

Het bedrijf Barentz lijkt op zichzelf een ijzersterke marktpositie in te nemen, maar hoe gaan ze om met macro-economische ontwikkelingen waar zij geen invloed op kunnen uit oefenen? Jimmy legt voorzichtig uit dat Barentz BV van de coronacrisis eigenlijk heeft mogen profiteren als er wordt gekeken naar de omzet cijfers.

Als het gaat om de energiecrisis en stijging van benzineprijzen merken ze enigszins wat negatieve gevolgen. Barentz is distributeur, waardoor het transporteren van goederen een groot onderdeel van hun business omvat. Hiervan ondervinden dus ook zij, de gevolgen van langere leadtijden en hoge brandstofkosten.

Creditmanagement zonder CreditDevice

Voorheen was het bij Barentz gebruikelijk dat alle creditmanagement lokaal werd gedaan per land/regio/entiteit. Het debiteurenbeheer werd er een beetje ‘houtje-touwtje’ bij gedaan in Excel en herinneringen werden handmatig verstuurd vanuit Outlook. Zo vertelt Jimmy dat het debiteurenbeheer er voornamelijk bij werd gedaan door de finance manager of zelfs door sales. Aangezien zij al verschillende verantwoordelijkheden hadden, was niemand echt gespecialiseerd en was er dus ook minder inzicht en kennis voor optimaal creditmanagement. 

CreditDevice kwam voor ons eigenlijk op het juiste moment” zegt Jimmy, “Met CreditDevice wordt het debiteurenbeheer geautomatiseerd, waardoor er veel minder mankracht nodig is om hetzelfde werk te kunnen verrichten. En dit allemaal terwijl het specialisme en professionalisme op de verschillende locaties beschermd blijven.” Doordat Barentz veel verschillende vestigingen over de gehele wereld heeft is het heel belangrijk om de creditmanagementprocessen goed te stroomlijnen. De groei van de handelsonderneming is nog steeds in volle gang en dus is het voor hen als bedrijf cruciaal om globale inzichten te verkrijgen in de financiële processen per entiteit.

De eerste ontmoeting

Het verhaal van hoe Barentz bij CredtDevice is gekomen begon in 2020 toen Jimmy Kok in eerste instantie met een soortgelijke partij bezig was om creditmanagementoplossingen te realiseren. Dit totdat Hans-Peter Vloemans, nu managing director CreditDevice International, op de stoep stond en bleek dat CreditDevice nog meer mogelijkheden kon bieden dan de concurrent. Na wat gesprekken kwamen ze er bij Barentz al snel achter dat de software van CreditDevice een heel stuk verder in ontwikkeling was en niet geheel onbelangrijk, prijstechnisch ook nog eens voordeliger was dan de partij waar zij aanvankelijk mee werkte. Wat de voornaamste reden was dat leidde tot de huidige samenwerking is dat CreditDevice een totaalpakket aanbiedt voor het gehele creditmanagement. Jimmy; “Naast het gebruik van de modules PolisManager en debiteurenbeheer, kun je ook kredietinformatierapporten opvragen, gebruik maken van e-invoicing en makkelijk switchen tussen de modules.” Voor Barentz was de keuze om over te stappen dan ook snel gemaakt.

Er wordt geluisterd en in oplossingen gedacht

Inmiddels werkt Barentz al bijna drie jaar met de software van CreditDevice, en nu vraag je je wellicht af, wat heeft het tot nu toe opgeleverd? Jimmy vertelt dat de wereldwijde financiële processen van Barentz sinds de komst van CreditDevice algeheel veel inzichtelijker zijn geworden. Tevens geeft hij aan dat de software heel toegankelijk is. De modules van CreditDevice zitten allemaal in één pakket en dus hoeven medewerkers niet te schakelen tussen applicaties of verschillende wachtwoorden te onthouden. Ook zegt Jimmy dat als hij vragen heeft of met nieuwe ideeën komt om de applicatie te personaliseren, er niets te gek is. “Er wordt geluisterd en in oplossingen gedacht. De oplossingen en voorstellen worden ook daadwerkelijk verwezenlijkt, en je merkt dat CreditDevice zijn best doet om die betrokkenheid ook te laten zien. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds om de week een call met jullie salesmanager en dit alles maakt CreditDevice zo uniek en persoonlijk. “

Het belang van PolisManager en de relatie met de verzekeraars

Iets dat de cirkel helemaal rond maakt is de goede band die CreditDevice heeft met de verschillende kredietverzekeraars. Dit maakt de algehele samenwerking heel fijn. Zo erkent de kredietverzekeraar CreditDevice als bedrijf en als ontwikkelaar van PolisManager. Zo licht Jimmy toe; “Zulk soort zaken tellen natuurlijk ook mee in de beoordeling van een kredietverzekeraar, of zij bijvoorbeeld wel of niet een kredietlimiet willen afgeven. Deze omstandigheden hebben allemaal invloed op elkaar en als de samenwerking goed en soepel kan verlopen, creëert dat naast een goede relatie met de verzekeraar, ook zoveel rust binnen je bedrijf.”

PolisManager, dat moet ik hebben!

Tijdens het interview met Jimmy Kok werd er gevraagd wat zijn eerste reactie was toen hij over PolisManager hoorde. “Mijn eerste reactie? Dat moet ik hebben, dat wil ik, en daar moeten we naartoe!” zei hij direct. Hetgeen waardoor PolisManager zo fijn werkt voor Barentz is dat zij met de software alle limieten vanuit dezelfde omgeving kan aanvragen. Ook vindt hij de hulp bij zelfbeoordeling in PolisManager een geweldige functie. “Zover ik weet zijn ze de enige partij in de markt met een goedwerkende PolisManager. En aangezien wij kredietverzekerd zijn, is deze module enorm belangrijk. Op deze manier kunnen wij namelijk altijd aan de verplichtingen en eisen voldoen die de verzekeraar van ons vraagt. Hiermee onderscheidt CreditDevice zich echt van de overige partijen in de markt.”

Er wordt geluisterd en in oplossingen gedacht. De oplossingen en voorstellen worden ook daadwerkelijk verwezenlijkt. Je merkt dat CreditDevice zijn best doet om die betrokkenheid te laten zien.

 

Jimmy Kok | International Credit Manager| Barentz

Bron: CreditDevice