We leven economisch en maatschappelijk gezien in ongekende tijden. Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep en heeft grote impact op alle sectoren in de samenleving. De redactie van Creditexpo.nl heeft een aantal experts op het gebied van incasso en Credit Management benaderd om vast te stellen hoe zij met de coronacrisis omgaan.

In dit interview is Maurits Colly, Algemeen Directeur van Bos Incasso, aan het woord. Sinds de oprichting in 1994 is Bos Incasso uitgegroeid tot een landelijk actieve incasso-organisatie gericht op het incasseren van openstaande vorderingen voor het mkb en grootzakelijke klanten.

Bos Incasso: “Juist nu is het belangrijk bereikbaar te zijn”

Bos Incasso had tot 13 maart dit jaar geen actief thuiswerkbeleid echter waren we er wel volledig op voorbereid. Het was voor ons dan ook het spreekwoordelijke ‘fluitje van een cent’ om onze medewerkers instructies te geven hoe ze thuis in onze systemen moeten inloggen.

Collega’s die thuiswerken werken in exact dezelfde online omgeving als wanneer ze op kantoor inloggen.

Ook het contact met onze (potentiële) opdrachtgevers is natuurlijk van de een op de andere dag veranderd: van fysieke naar online gesprekken. En, eerlijk is eerlijk, ook deze digitale vergaderingen hebben hun charme en voordelen, hoewel de fysieke bezoeken nog altijd onze voorkeur hebben.

Kortom, of een collega nu thuiswerkt of op kantoor: debiteurklanten, onze opdrachtgevers en collega’s ervaren ook nu de dienstverlening die ze van ons gewend zijn.

We zijn in staat gebleken om ons snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden en handelen we naar de mogelijkheden binnen een beperking. En juist dit aanpassingsvermogen in combinatie met de goede bereikbaarheid is in deze tijd fijn en vertrouwenwekkend voor de debiteurklanten en onze opdrachtgevers.

 Betrouwbaarheid belangrijk in veranderende tijden

En dat vindt Maurits belangrijk. “Juist in onvoorspelbare en veranderende tijden kun je je als dienstverlener – in ons geval van incasso – onderscheiden door betrouwbare en bereikbare dienstverlening te leveren.

Er is ons de afgelopen weken vaak gevraagd of ons werk veranderd is als gevolg van de uitbraak. Inhoudelijk verandert ons werk niet: want dat was, is én blijft: het incasseren van de openstaande factuur en, als dit niet in één keer kan, samen een duurzame betaalafspraak maken die passend is binnen de betaalbereidheid én betaalcapaciteit van de debiteurklant. Voor sommigen is die betaalcapaciteit (tijdelijk) veranderd omdat ze hun inkomen (hebben) zien wegvallen. Dat kan dus invloed hebben op de betaalafspraken die we maken.

Wat zijn jouw verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het betalingsgedrag in Nederland in de komende maanden?

Wij verwachten dat er een (sterke) stijging van het aantal incassodossiers op den duur onvermijdelijk is. De steunmaatregelen van de overheid om de inkomens zoveel als mogelijk op peil te houden, stoppen op een gegeven moment en de economische vooruitzichten zijn vooralsnog niet heel rooskleurig. Dat gaat naar verwachting onvermijdelijk een effect hebben op de betaalcapaciteit van de consumenten en daarmee een waarschijnlijke toename in het aantal incassodossiers en schuldhulpverzoeken. Bedrijven die nu een coulanceregeling hanteren ten aanzien van klanten met betalingsachterstanden, bouwen deze op termijn af. Wij verwachten dat er dan alsnog strikt wordt geïncasseerd en er een moreel appèl op de klant wordt gedaan om aan de betalingsverplichting te voldoen. Het is voor eenieder nog ongewis en de komende maanden gaan we ervaren wat de exacte nasleep is.

Bron: Creditexpo.nl

Bos Incasso is hoofdsponsor van Credit Expo 2020 op donderdag 5 november in Nieuwegein.