Zij noemt het de meest interessante en uitdagende fase in haar loopbaan. Carla van Delft is de ontwerper en uitvoerder van het creditmanagementbeleid bij het internationale veevoederbedrijf Provimi. “Ik kan hier alles doen wat nodig is om in control te zijn.”

In 2006 besloot de directie van het explosief groeiende veevoederbedrijf een centraal gestuurde organisatie op te zetten. Carla van Delft : “Provimi was in de jaren daarvóór gegroeid van 60 naar 110 bedrijven. Het ontbrak aan centrale sturing vanuit de holding als het ging om zaken als credit control, treasury en tax management . Om een voorbeeld te geven: in Bulgarije had Provimi zes bedrijven overgenomen, ieder met hun eigen management  en elk met hun eigen financiele systeem.”

Plan van aanpak

Als interim manager schreef zij een plan van aanpak voor de invoering van een Global Credit Strategy, zoals klantonderzoek, customer profitablity, een nieuwe credit policy, management standards, global credit insurance en in een later stadium de uitrol van het inhouse ontwikkelde CMS systeem. “De directie vond het een goed plan maar wilde dat ik het zelf zou uitvoeren. Ik heb deze uitdaging met enorm veel plezier aangenomen, wetende dat de directie volledig achter mij stond. Vanaf dat moment, 1 januari 2006, sta ik dan ook bij Provimi op de payroll als Group Credit Manager.”

Alles volgen vanuit de controlekamer

Anno 2011 staat het global creditmanagement bij Provimi als een huis. Alle lokale creditmanagers rapporteren aan hun finance director en vervolgens aan de holding in Rotterdam, aan Carla van Delft. “Voorheen kreeg ik na elke maandafsluiting honderden rapporten, nu zit ik hier in een soort controlekamer waar ik elk moment van de dag, wereldwijd, alles op debiteurenniveau kan overzien. Ik zie bijvoorbeeld op dit moment 3 mio overdue staan in Brazilië en vanmiddag om 14.00 uur, als ze daar wakker worden en de banken gaan boeken, dan zie ik het geld binnenkomen. Ik kan alles nu live volgen vanuit SAP, BI en Onguard. Bovendien kan ik nu dagelijk proactief sturen. Dat is toch mooi!”

Op bezoek bij alle vestigingen

De slagvaardigheid van de 50-jarige creditmanager kent letterlijk geen grenzen. Twee jaar geleden besloot de directie van Provimi wereldwijd over te gaan op OnGuard als aanvulling op de Global SAP kernel. Afgelopen jaar werd OnGuard uitgerold in bijna alle entiteiten in 23 landen. “We moeten er nog een paar doen dit jaar”, vertelt Van Delft. “Binnenkort gaan we naar Brazilië, Argentinië en Colombia.” En met ‘we’ bedoelt zij zichzelf en één assistent Tommy Bos, ondersteund door de corporate IT afdeling. “We bezoeken de vestigingen. Tommy traint de mensen in het gebruik van OnGuard en ik bespreek met de finance director de lokale performance, en overleg met locale underwriters van Atradius hoe we de betreffende klanten nog beter kunnen verzekeren.”

Nieuwe interface voor meer zekerheid

Global Credit Management à la Van Delft betekent ook continue innovatie. “Het leukste van mijn werk zijn de verbeterprocessen”, zegt zij daarover. “Ik krijg daar binnen Provimi alle vrijheid en financiële middelen voor, uiteraard weer ondersteund door corporate IT.” Zo wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een interface tussen Atradius Serv@Net en SAP waardoor de verkregen limieten automatisch aan de klantlimiet worden gekoppeld en dus de ordervrijgave wordt getriggerd.

Van Delft: “Nu is het nog zo dat je voortdurend moet kijken of er aan een klant een verzekerde limiet is gegeven. Je moet als creditmanager én SAP openzetten én OnGuard én Serv@Net van Atradius en nog wat applicaties om volledig inzicht te hebben. Dat is veel te omslachtig. Bovendien zitten er ook risico’s aan, omdat het nog allemaal handmatig moet worden ingevoerd. Als een credit controller in Polen bijvoorbeeld een krediet krijgt van 1 mio zloty, maar hij vult de verkeerde valuta in, dan geven we orders vrij voor 1 mio euro in SAP. Om dit soort risico’s te vermijden, wil ik dat elke limietwijziging vanuit Serv@Net rechtstreeks in SAP wordt aangepast. Een ander voordeel is dat het productieproces veel beter afgestemd kan worden en minder orders onnodig op ‘hold’ komen, waardoor een betere planning mogelijk is. Het systeem regelt het, dus nóg meer zekerheid.”

Kredietverzekeraar als samenwerkingspartner

Atradius dekt wereldwijd alle klanten (vooral boerenbedrijven) van het veevoederbedrijf boven de honderdduizend euro. “Onze top 15 debiteuren zijn goed voor 40 mio insurable turnover”, zegt Van Delft om enigszins de grootte aan te geven. “En dat zijn niet zomaar boeren. In Brazilië hebben we klanten waar 30.000 koeien lopen en een van onze klanten in Polen levert vier miljoen eieren per dag.”

Carla van Delft vertelt haar verhaal over het creditmanagement bij Provimi met aanstekelijk enthousiasme. Niet voor niets is zij door Atradius als spreker uitgenodigd op de 7e Credit Expo. “De voornaamste boodschap die ik daar ga brengen is dat je de kredietverzekeraar niet als een derde partij moet zien, maar als een partner. Door goede communicatie en samenwerking kun je, ook in tijden van crisis, een hoge dekking bereiken.”

Ook hier spreekt zij uit ervaring. Toen Provimi twee jaar geleden met Atradius in zee ging, was er slechts een dekkingpercentage van 21 procent. Op dit moment is dat meer dan 85 procent. “Ik ga op de Credit Expo uitleggen wat wij gezamenlijk hebben gedaan om dat te bereiken. Ik hoop dat dit voor mijn collega’s een eye-opener is.”

Bron: www.creditexpo.nl