Meubilair, kantoorruimte, hardware…overal wordt een investering voor gedaan welke over een X aantal jaar wordt afgeschreven.

De kennis van jouw medewerkers is helaas niet zichtbaar in zo’n financiële balans. Weet jij hoeveel kennis je in huis hebt? Zit er specifieke kennis bij en zou deze onderling beter geborgd moeten worden?

Leermoment in tijd

Wat we op school geleerd hebben klopt niet… of niet helemaal meer. De Sovjet-Unie bestaat niet meer en afstanden worden verkleind door media zoals Skype, Facebook en Whatsapp. We gaan mee op wereldreis en ontdekkingstocht. De wereld om ons heen verandert en vaak zonder dat we het door hebben veranderen wij mee. Sommige mensen vinden veranderen heerlijk en nemen nieuwe dingen snel over; anderen kijken eerst de kat uit de boom. Het maakt niet uit wat het tempo is, één ding is duidelijk: de kennis zal op een gegeven moment opgefrist moeten worden.

Het nut van Social Media

LinkedIn, Twitter, Facebook en ga zo maar door, dit kan allemaal hartstikke handig zijn om te netwerken, voor je (persoonlijke) marketing en om kennis te delen. In ons vakgebied is het misschien ook handig om wat meer over de debiteur te weten te komen. Digitale recherche! Maar tot hoever ga je? Is hierover iets opgenomen in het bedrijfsreglement? Wat jij misschien redelijk vindt is voor een collega een stap te ver (of andersom).

Social Media is overigens ook zeer handig voor de afdeling HR. Vooraf even op de profielen kijken of de medewerker past in het team en het plaatje wat zij in hun hoofd hebben.

Huidige gedragsregels en wetten

Tegelijkertijd zullen er nieuwe gedragscodes en wetten geschapen moeten worden. Een digitale dagvaarding of een vonnis via Facebook is op dit moment iets wat hier nog niet mogelijk lijkt… maar dit is echt al in 2010 in Australië uitgevoerd! De discussie of Australië hierin voorop loopt of wij achter daar gelaten, betekent dit wel dat we het gesprek over het gebruik van nieuwe media met elkaar aan moeten gaan.

Personeel opleiden in gebruik van social media

Leren omgaan met de nieuwe middelen en de mogelijkheden en de bijbehorende risico’s is essentieel. Het is vaak niet alleen maar zwart of wit. Er is veel grijs. Veel open voor eigen interpretatie. Medewerkers krijgen vaak een introductie/welkom bij het bedrijf rondje. Het zou goed zijn als dit aangevuld wordt met hoe het bedrijf omgaat met social media.

Tijdens de Social Media & gedragscodes workshop komen diverse dillema’s uit het ‘grijze’ gebied aan bod. Wat zou jij doen? Linken met de advocaat van de wederpartij? De debiteur een Facebookbericht sturen?

De saniet aangeven bij de rechtbank omdat je zijn LinkedIn profiel hebt gezien en weet dat de WSNP niet ter goeder trouw is doorlopen? Een muisklik van nog geen seconde kan soms grote gevolgen hebben.

Bron: Incasso Academie