Ondanks dat de omzet in de deurwaardersbranche onder druk staat, presenteert Groenewegen en Partners vandaag positieve jaarcijfers over 2014.

De gerechtsdeurwaardersorganisatie zag de omzet in 2014 met 4,4% toenemen naar ruim 20,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat nam toe naar ruim 1,1 miljoen euro, een stijging van 5,4% ten opzichte van 2013. Ook de vooruitzichten voor 2015 zijn positief: bij een gelijkblijvende omzet verwacht de organisatie een verdubbeling van het resultaat. Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2014 die Groenewegen en Partners vandaag bekendmaakt.

Klantgroepen

Groenewegen en Partners heeft zijn organisatie sinds 2014 ingericht naar klantgroepen, om zo zijn nieuwe missie te verwezenlijken: de beste incassoresultaten verbeteren. Hiermee is de organisatie afgestapt van het klassieke model van een hoofdkantoor met regionale vestigingen. Volgens Michael Brouwer, CEO van Groenewegen en Partners, verklaart deze koerswijziging grotendeels de groei: “Wij kunnen klanten veel beter van dienst zijn nu we onze kennis hebben geclusterd. Een advocatenkantoor vraagt andere kennis en een andere aanpak van een deurwaarder dan een woningcorporatie.”

Digitalisering leidt tot persoonlijke benadering

Ook de investeringen van Groenewegen en Partners in debiteurenkennis en automatisering betalen zich uit. In combinatie met hoog opgeleid en ervaren personeel blijkt die benadering effectief: hoewel steeds meer consumenten en organisaties niet kunnen betalen, zag het bedrijf het aantal succesvolle vorderingen toenemen tot bijna 63%, een toename van 1,85% ten opzichte van een jaar eerder. In totaal incasseerde Groenewegen en Partners in 2014 bijna 134,5 miljoen euro, een toename van 15%. Het aantal nieuwe opdrachten nam toe met 8%.

Door de kennis over debiteuren te combineren met investeringen in slimme software weet de gerechtsdeurwaardersorganisatie nauwkeurig in te schatten wat de kans is dat een vordering succesvol geïncasseerd wordt. Debiteurenkennis wordt daarnaast gebruikt om debiteuren te benaderen op een manier die voor hen werkt. “Bij de ene debiteur volstaat een korte brief, bij een ander werkt een sms of huisbezoek beter,” licht Brouwer toe. De organisatie heeft dat proces zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ook investeerde Groenewegen en Partners in het optimaliseren van het proces met behulp van de Lean Six Sigma methode. Daardoor is er meer ruimte voor een persoonlijke aanpak: het aantal huisbezoeken dat Groenewegen en Partners bracht is in 2014 meer dan verdubbeld naar bijna 40.000.

Verder innoveren sleutel tot groei

“Digitalisering heeft een enorme impact op de manier waarop we met elkaar communiceren en zaken doen. Groenewegen en Partners is op dat gebied een voorloper in de gerechtsdeurwaardersbranche,” zegt Brouwer. De organisatie blijft daarom investeren in innovatie, bijvoorbeeld door klanten de mogelijkheid van zelfservice te bieden. Ook onderzoekt Groenewegen en Partners doorlopend welke aanpak het best werkt bij welke debiteur. “We hebben dan ook positieve prognoses voor 2015. Door de koerswijziging en de investeringen in automatisering voorzien we een verdubbeling van het resultaat.”

13GP002-G+P-logos-VERT_Gere

Bron: www.creditexpo.nl