De wereldwijde maakindustrie ziet zijn toeleveranciers in toenemende mate als een belangrijke bron van innovatie.

De bedrijven gaan ervan uit dat de ondernemingen in de keten steeds vaker richting zullen geven aan het proces van vernieuwing binnen het bedrijf en dat de ‘klassieke keten’ plaats zal maken voor een netwerk van leveranciers waarin samenwerking en innovatie centraal staat.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim driehonderd bestuurders van productiebedrijven. “De bedrijven blijken de toeleveringsketen in toenemende mate centraal te stellen in hun strategie om te innoveren”, zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory.

Kampinga: “Veel ondernemingen zien hun leveranciers als een bron, niet alleen van productie of logistiek, maar ook van ideeën. De helft van de bedrijven geeft aan dat de samenwerking met partners toekomstige innovatie zal bepalen, meer dan de inspanningen die de bedrijven zich intern getroosten. In een industrie als automotive is dit al langer een trend. Nu het dieptepunt van de crisis achter ons lijkt te liggen en de toekomst weliswaar volatiel blijft, bereiden de bedrijven zich duidelijk voor op de nieuwe kansen die gaan ontstaan. Meer aandacht voor en samenwerking met de partners en leveranciers in de keten om nieuwe ideeën te kunnen ontsluiten maakt daarvan een wezenlijk onderdeel uit.”

Uit het onderzoek van KPMG blijkt overigens dat de onderzochte bedrijven nauwelijks zicht te hebben op de volledige toeleveringsketen. Bijna 10% van de onderzochte bedrijven heeft een volledig beeld van de volledige toeleveringsketen, van tier 1 tot en met tier 3. Eenzelfde percentage geeft ook aan dat zij in staat zijn om een verstoring in de keten binnen een aantal uren op waarde te schatten en maatregelen te nemen.

Kampinga: “Bijna 40% van de bedrijven geeft te kennen een aantal dagen nodig te hebben om de impact van een dergelijke verstoring te kunnen bepalen. Iets minder dan de helft van de bedrijven heeft alleen zicht op de belangrijkste leveranciers in de keten, de ‘tier 1 suppliers’. Een realtime overzicht van alle leveranciers in de keten is dan ook van groot belang, met name ook om producten sneller in de markt te kunnen zetten, om uitgaven te kunnen verminderen en de risico’s te kunnen beheersen.

De ontwikkeling naar een vraaggedreven toeleveringsketen is zo goed als zeker de belangrijkste stap die een producent vandaag de dag kan zetten. De bedrijven die erin slagen om een volledig en realtime inzicht te krijgen in de totale keten en de juiste vaardigheden hebben om hiermee om te gaan, komen uiteindelijk als winnaar uit de strijd.”

De onderzochte bedrijven geven aan dat zij voor toekomstige groei vooral aangewezen zijn op landen als de Verenigde Staten en China. Kampinga: “De Verenigde Staten vertegenwoordigt voor de meeste bedrijven een nieuwe bron van optimisme, van een periode van nieuwe dynamiek die op de productiesector lijkt af te komen. Een aantal factoren, waaronder de stijgende productiekosten in de Aziatische landen en de lagere kosten van energie als gevolg van de opkomst van schaliegas, zetten bedrijven ertoe aan om zich weer op de Verenigde Staten te richten.

Ook de deskundigheid op technologisch gebied, de beschikbaarheid van gekwalificeerde arbeid en de mogelijkheid tot schaalvergroting spelen hierbij een belangrijke rol. Om dezelfde redenen blijft China veel internationaal opererende productiebedrijven aantrekken. Hoewel de economie in het land op dit moment vertraging oploopt en de kosten duidelijk stijgen, blijft de Chinese economie één van de meeste dynamische ter wereld. Als productiebasis biedt het land aanzienlijke efficiencyvoordelen en een bijzonder potentieel aan technisch gekwalificeerd personeel.”

Bron: KPMG