KPN heeft in 2015 alweer terrein gewonnen op de Nederlandse televisiemarkt, ten koste van kabelaar Ziggo.

KPN won 2,3 procentpunten in marktaandeel gedurende 2015 om het jaar te eindigen met 28,7 procent van de tv-aansluitingen. Ziggo verloor 2,4 procentpunt om het jaar te eindigen met een aandeel van 52,2 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

“Een jaar na de fusie met UPC is het Ziggo niet gelukt om de voortdurende daling van kabeltelevisie een halt toe te roepen, aldus Telecompaper analist en auteur van het rapport Kamiel Albrecht. “Het nieuwe Ziggo Sport-kanaal, dat exclusief voor Ziggo tv klanten is, helpt misschien bij het vasthouden van klanten, maar lijkt niet voldoende om de groei bij het bedrijf te laten terugkeren.”

KPN profiteert van een grote vraag naar televisie via glasvezel en DSL, waarmee het verlies van Digitenne-klanten ruimschoots kon worden gecompenseerd. Het bedrijf eindigde 2015 met meer dan 2,2 miljoen tv-klanten, waarvan bijna 1,9 miljoen IPTV-diensten afnemen. Op de digitale tv-markt groeide het marktaandeel van KPN met 0,5 procentpunt om 2015 te eindigen met 31,5 procent.

Ondanks het klantenverlies in het vierde kwartaal is Ziggo nog steeds de onbetwiste marktleider met 4,1 miljoen tv-klanten. Het aantal digitale tv-klanten van Ziggo daalde voor het vierde kwartaal op rij, naar 3,3 miljoen. Dit is goed voor een aandeel van 47,5 procent van de digitale tv-markt.

De hele Nederlandse televisiemarkt daalde met 6.000 aansluitingen in het vierde kwartaal naar 7,835 miljoen aan het einde van 2015, waarvan meer dan 89 procent digitale tv afneemt. Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide met 0,5 procent in het vierde kwartaal, niet voldoende om de 4,8 procent daling van analoge tv-klanten te compenseren.

KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen, aangezien Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen zal blijven dalen. In de komende vijf jaar tot 2020 is de verwachte gemiddelde daling 0,6 procent per jaar. Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting en steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv, om in plaats daarvan tv en video te kijken via tablets, laptops en andere apparaten. Tegelijkertijd zullen zogenoemde cord-cutters en cord-nevers hun tv-abonnement opzeggen of nooit een tv-abonnement nemen om alleen tv en video via internet te kijken.

De totale omzet uit tv-diensten * wordt door Telecompaper geschat op 452 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015. In het kwartaal groeide de omzet met 1,1 procent. Voor heel 2015 genereerden de tv-aansluitingen een omzet van 1,797 miljard euro, een groei van 2,9 procent ten opzichte van 2014. Voor de vijf jaren tot 2020 wordt een gemiddelde jaarlijkse groei verwacht van 1,1 procent, om tot een jaaromzet van rond de 1,9 miljard euro te komen.

Bron: Persberichten.com