Om een bedrijf succesvol te laten zijn en draaiende te houden, zijn verschillende factoren van belang. Denk bijvoorbeeld aan het onderscheidend vermogen, klanten en de cashflow. Wanneer een bedrijf zich niet kan onderscheiden, is dat voor klanten een reden om bij de concurrent te gaan kijken. En wanneer klanten weglopen, heeft dat een grote invloed op de cashflow. Vorige week berichtten de kranten al dat het aantal faillissementen weer toeneemt en dat is natuurlijk de grootste angst van ondernemers en directeuren van bedrijven. Is een negatieve cashflow – of erger nog een faillissement – te voorkomen? In deze blog vertellen Bert van der Zwan, CEO van Onguard, en Remco Beuvens, CDO van Aon, wat bedrijven – en met name de afdeling credit management – kunnen doen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken.

Optimaliseer het order to cash proces

Iedere organisatie heeft ermee te maken: facturen die niet of te laat worden betaald. Ieder bedrijf weet ook dat niet of te laat betaalde facturen invloed hebben op de cashflow. En een negatieve cashflow wil je als bedrijf natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Er zijn verschillende redenen te noemen waarom klanten een factuur laten liggen. De oorzaak kan een fout van de organisatie zijn: teveel artikelen op de factuur of een niet verrekende korting. Maar de oorzaak kan ook bij de klant zelf liggen: hij heeft een factuur over het hoofd gezien of betalingsproblemen. “Om fouten aan de kant van de organisatie te voorkomen, is het belangrijk om het order to cash-proces onder de loep te nemen”, vertelt Van der Zwan. “Analyseer de stappen die het proces omvat, bijvoorbeeld de facturatie, en stel vast waar de kink in de kabel zit. Vervolgens kun je het proces optimaliseren en zijn fouten snel verleden tijd. Zo gaat de facturatie vanuit de organisatie goed, maar er ligt natuurlijk ook een stuk verantwoordelijkheid bij de klant. Merkt de credit manager dat de factuur lang blijft liggen? Dan is het moment daar om (telefonisch) contact op te nemen en na te gaan of er iets verkeerd is gegaan.”

De afdeling credit management beschikt vaak over een schat aan data die voor de afdeling sales heel waardevol kan zijn. Denk aan cijfers over de kreidietwaardigheid en de daadwekelijke DSO per klant.

Samenwerking met sales

Credit managers hebben de taak om kredietrisico’s zoveel mogelijk te beperken. Zij weten echter ook dat dit van invloed kan zijn op de verkoop en de omzet van de organisatie. Van der Zwan gaat verder: “Dit is een bekende strijd tussen credit management en de afdeling sales. Wanneer het om klantacceptatie gaat is het belangrijk om niet direct de deur dicht te doen, wanneer blijkt dat er mogelijke risico’s zijn. De afdeling credit management beschikt vaak over een schat aan data die voor de afdeling sales heel waardevol kan zijn. Denk aan cijfers over de kredietwaardigheid en de daadwerkelijke DSO per klant. Wanneer de afdeling credit management sales hierover inlicht, kan sales een maatwerkoplossing voorstellen zodat een klant een factuur wel kan betalen. Denk bijvoorbeeld aan aangepaste betalingstermijnen, leveringsvoorwaarden of een kredietrisicoverzekering.”

Meer informatie over de samenwerking met AON vind je hier.

Dek risico af met een verzekering

Het zorgen voor maatwerkoplossingen is een van de opties die bedrijven hebben om betalingen van facturen te kunnen realiseren. Een andere optie is, het beschermen van de financiële positie met een kredietverzekering, zeker wanneer bedrijven veel grote klanten hebben. Remco Beuvens, CDO bij Aon, vertelt welke voordelen een kredietverzekering heeft: “Op het moment dat klanten hun financiële verplichtingen niet meer na kunnen komen, biedt een kredietverzekering uitkomst. De verzekeringsmaatschappij vergoedt namelijk de openstaande facturen op het moment dat de klant om welke reden dan ook niet meer kan betalen. Dit zorgt ervoor dat kosten op verloren klanten worden bespaard, waardoor de winstgevendheid maximaliseert. Kortom, een kredietverzekering draagt bij aan de continuïteit van een organisatie.”

Onguard kondigde onlangs de doorontwikkeling van kredietverzekeringssoftware exclusief voor Aon aan. Hiermee tillen de bedrijven de samenwerking naar een hoger niveau. Deze geïntensiveerde samenwerking en upgrade van de software ‘PolicyManager’ maakt het voor klanten van Aon mogelijk om op een snellere manier betere informatie te krijgen over verzekermogelijkheden en premieconsequenties. Daarnaast heeft PolicyManager nog vele andere voordelen:

  • het bespaart tijd;
  • het helpt medewerkers te voorkomen dat zaken over het hoofd worden gezien;
  • en het automatiseert administratieve handelingen bij een kredietverzekeringspolis, zoals het aanvragen en managen van kredietlimieten.

Bron: Onguard