De eind 2016 opgerichte kredietverzekeraar Mercury Trade Credit uit Rotterdam zet een belangrijke strategische stap in het relatief jonge bestaan door een minderheidsbelang van 15% te verkopen aan incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn uit Rotterdam. Beide bedrijven maken verder geen financiële details van de transactie bekend.

Naast aandeelhouder, zal Flanderijn als onafhankelijke incassopartner voor klanten van Mercury optreden met als doel het risicoprofiel (beheer en acceptatie) te verbeteren tegen de meest gunstige kredietverzekeringsvoorwaarden. Flanderijn behoort met 14 kantoren verspreid over Nederland en België tot de top van Nederlandse incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties.

Richard Ariëns, algemeen directeur en oprichter van Mercury, zegt in een toelichting: “We hebben tot op heden een hele gezonde start als nieuwkomer tussen een gevestigde orde van grote internationaal opererende kredietverzekeraars. Naast ons product met niet opzegbare dekking en het feit dat iedere klant zijn eigen acceptant heeft, completeert de actieve betrokkenheid van Flanderijn onze totaalpropositie.”

Door de interventies van Flanderijn krijgen klanten van Mercury straks een effectievere incasso van hun debiteuren en daarmee een beter profiel van risicoacceptatie. “Dat biedt ons ongekende mogelijkheden om een meer afgewogen kredietverzekeringsprogramma samen te stellen dan in de markt überhaupt mogelijk en gebruikelijk is. Want in tegenstelling tot marktpartijen die met eigen interne afdelingen werken moet Flanderijn als onafhankelijke incassopartij gewoon marktconform presteren. Hun effectiviteit zal zoals gezegd een groot verschil maken in de risicoacceptatie van nieuwe klanten en de flexibele oplossingen die we onze klanten dan vervolgens kunnen bieden”, aldus Ariëns.

Eenzijdige opzegging door verzekeraars bedreigt bij tegenwind continuïteit bedrijven

Bij de marktintroductie gaf Mercury al aan op basis van innovatieve oplossingen de bestaande marktoligopolie te willen doorbreken dat nog steeds wordt gevormd door een pact van een drietal kredietverzekeraars (Euler Hermes, Atradius en Coface). Naast innovatieve fintech oplossingen en werkmethoden, is de meest tastbare inzet van de nieuwe generatie kredietverzekeringen dat ze, in tegenstelling tot die van andere, in detail gedifferentieerd kunnen worden (klant vs. risicoprofiel) en tussentijds niet opzegbaar zijn. Voor bedrijven betekent dit in het algemeen meer bancaire financieringsruimte omdat de kredietverzekeringen tussentijds niet opgezegd kunnen worden.

Als er dreiging van slecht weer is dan word er door de verzekeraars vaak eenzijdig ingegrepen, zo stelt Ariëns. “Voor bedrijven en hun toeleveranciers betekent dat vaak een verergering van de problemen en zeker geen oplossing. Het beperkt het herstellend vermogen van die betrokken bedrijven aanzienlijk. In ons model proberen we door een combinatie van niet opzegbaarheid en persoonlijke contact tussen de acceptant en de klant, oplossingsgericht te werken.”

Hans Flanderijn, lid van de directie van Flanderijn en verantwoordelijk voor de inhoudelijke samenwerking met Mercury, licht de investering en de voordelen van de samenwerking toe: “Mercury is een echte ‘new kid on the block’ die zich gesteund weet door gerespecteerde internationale partijen als Novae, Tokio Marine en Antares. Het feit dat ze als volmachthouder van Lloyd’s een AA- papier kunnen bieden, geeft dat nog een keer aan. Hun marktpropositie heeft een enorm potentieel en als investeerder is dat een waardevolle uitgangspositie. Organisatorisch gaan we ook samenwerken als de portefeuille van Mercury gaat groeien. Onze infrastructuur met bijna 600 medewerkers is er nu al op ingericht om een deel van het debiteurenbeheer en claimafhandeling direct op te pakken. Deze combinatie van kredietverzekering en debiteurenbeheer moet leiden tot een nog uniekere propositie met dito risicoacceptatie en kredietruimte.”

Gezonde start

Dat de totaalpropositie van Mercury vernieuwend is en aanslaat, blijkt wel uit de ontwikkeling in de klantportfolio gedurende de eerste vijf maanden van 2017. De start was veelbelovend met rond de 20 nieuwe klanten in verschillende sectoren, variërend van MKB tot multinational.

Bron: Credit Expo / Mercury / Flanderijn