Waar liggen in 2019 jouw ondernemerskansen? Welke trends kun je vertalen naar je bedrijf of product? Drie bekende trendwatchers geven exclusief voor KVK hun voorspelling.

Koppel je missie aan tijdgeest

Trendanalist Christine Boland signaleert voor 2019 dat de grens tussen de echte en de virtuele wereld in elkaar overloopt. Door technieken en toepassingen van bijvoorbeeld artificial intelligence. Je kunt hier als ondernemer op reageren met oprechte aandacht en personalisatie.

Lees meer (op de website van KVK)

De baas van morgen is een allround-coach

Ondernemerskansen liggen er in 2019 volop, vindt Neerlands bekendste demograaf en trendwatcher Jan Latten. En die kansen haalt hij allemaal uit statistieken. “Als je weet hoe de Nederlandse bevolking zich ontwikkelt, kun je daar als ondernemer op inspelen.” Zo is er volgens hem een belangrijke rol voor de werkgever als coach weggelegd.

Lees meer (op de website van KVK)

Gebruik alleen trends die bij je passen

Soms willen ondernemers te snel iets doen met een trend. Ze zien iets voorbijkomen en willen dat meteen overnemen. Om niet als een kip zonder kop overal achteraan te lopen, ontwikkelde toekomstcoach Hilde Roothart een tool voor ondernemers om trends te vertalen naar bedrijven, merken, producten en diensten. “Trap niet in de valkuil, dat je iets doet wat eigenlijk niet bij je past.”

Lees meer (op de website van KVK)

Inzicht met data van KVK

Ondernemers baseren hun plannen op economisch inzicht. Hiervoor reikt KVK gegevens aan. Bijvoorbeeld door periodieke rapportages op basis van data uit het Handelsregister. Hierbij kijken wij naar het aantal ondernemingen in Nederland per segment, sector en provincie. En de dynamiek van startende, stoppende en failliete bedrijven.

Naar de bedrijvendynamiek

Bron: KVK