
12 procent van de organisaties doet niets om dit vertrouwen te versterken
Amsterdam – Een kwart van de medewerkers geeft aan dat er zóveel werknemers binnen hun bedrijf zijn, dat ze zich niet meer voelen dan een nummer in de organisatie. Toch doen organisaties wel hun best om het vertrouwen te versterken tussen management en medewerkers ten behoeve van een positieve bedrijfscultuur. Zo wordt er door een kwart (26%) op regelmatige basis een borrel georganiseerd om met het hele bedrijf samen te komen of wordt er door dertien procent bedrijfssportdagen georganiseerd voor alle lagen in de organisatie om elkaar beter te leren kennen. Daar staat tegenover dat bij ruim een tiende (12%) niets wordt gedaan om dit vertrouwen te versterken. Dit blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute onder meer dan 1.000 werkende Nederlanders.
Een gezonde werk-privébalans
Maar liefst 38 procent geeft aan dat er binnen hun organisatie de laatste jaren collega’s zijn uitgevallen wegens het gebrek aan een gezonde werk-privébalans of door een burn-out. Het is daarom essentieel dat organisaties blijven investeren in advies en initiatieven rondom een gezonde werk-privébalans. Meer dan de helft (52%) geeft aan dat deze focus op balans helemaal niet ten koste gaat van het daadwerkelijk werken en dat welzijn en productiviteit hand in hand kunnen gaan.
Welzijnsprogramma’s
Hoewel veel organisaties programma’s aanbieden om het mentale en fysieke welzijn van medewerkers te ondersteunen, is minder dan de helft (45%) goed op de hoogte van dat aanbod. Tegelijkertijd is de behoefte aan gerichte ondersteuning op dit gebied groot. Werknemers willen vooral programma’s rondom persoonlijke ontwikkeling (31%), het omgaan met stress (25%) en het stimuleren van lichamelijke activiteit (24%).
David Plink, CEO bij Top Employers Institute: “Het feit dat een kwart van de medewerkers zich slechts een nummer voelt, moeten we serieus nemen. Een sterke bedrijfscultuur begint met oprechte aandacht voor mensen – niet alleen op papier, maar in de praktijk. Of het nu gaat om meer persoonlijk contact, het versterken van vertrouwen of het ondersteunen van welzijn: organisaties hebben de verantwoordelijkheid én de kans om écht het verschil te maken. Dat begint bij luisteren, en vervolgens ook daadwerkelijk handelen. Er ligt nu voor werkgevers een duidelijke kans om het welzijnsaanbod beter af te stemmen op de behoefte én dit actiever onder de aandacht te brengen.”
Bron: Persberichten.com