Eén op de vier Nederlanders overweegt om voor het einde van het jaar over te stappen op een andere zorgverzekeraar. De belangrijkste reden om te kiezen voor een andere aanbieder is de prijs: voor twee derde van deze groep Nederlanders is dat een reden om zich te oriënteren op een andere verzekeraar.

Dat blijkt uit een onderzoek van Cendris onderdeel van PostNL onder 7.006 Nederlanders. De prijsverlaging die veel zorgverzekeraars doorvoeren kunnen voor een grote verschuiving gaan zorgen. De meeste Nederlanders weten precies wat voor een pakket ze zoeken; maar liefst 65 procent heeft al bepaald welke zorgkosten ze in 2014 willen afdekken.

“Zorgverzekeraars kunnen uit deze resultaten een aantal interessante conclusies trekken”, zegt Herman Bos, Marketing Manager bij PostNL. “Aangezien veel Nederlanders overwegen om over te stappen, is het belangrijk om te weten hoe potentiële klanten het liefst benaderd willen worden, en op basis van welke criteria ze een zorgverzekeraar kiezen. De meeste Nederlanders weten goed wat voor verzekering ze willen en hoe ze aan informatie kunnen komen (65% geeft aan het liefst alles zelf uit te zoeken). Verzekeraars die zich willen onderscheiden kunnen óf concurreren op prijs (noodzakelijke voorwaarde), óf extra dekking aanbieden (kan het verschil maken) binnen een bepaalde prijscategorie. Wie ervoor wil zorgen dat klanten niet overstappen, doet er goed aan om aandacht te schenken aan de communicatie en klantenservice – of het nu gaat om het correct afhandelen van declaraties, de bereikbaarheid van de klantenservice, of het snel en volledig afhandelen van vragen. Overigens weet 43% van de groep die zich gaat oriënteren nog niet welke zorgverzekeraar ze meenemen in hun overweging. Hier ligt dus een mooie taak voor de zorgverzekeraars.”

Voor de meeste Nederlanders is het vinden van informatie over verschillende aanbieders geen enkel probleem. Van de groep die een andere zorgverzekeraar overweegt, oriënteert twee derde zich via internet op een andere zorgverzekeraar (waarvan 79 procent op de site van aanbieders en 66 procent via een vergelijkingssite). Een kwart oriënteert zich schriftelijk, waarvan 77 procent via brievenbuspost. Nog eens 17 procent laat zich het liefst informeren via e-mail.

Hoewel prijs dus een belangrijke reden is om te kiezen voor een andere aanbieder, is de aangeboden service door de huidige verzekeraar een reden om juist niet te wisselen. Bij een gelijke prijs blijken klantenservice, gemak afhandeling declaraties en dekkingsvoorwaarden onderscheidende factoren te zijn. Van de mensen die zich oriënteren geeft 26 procent aan dat de afhandeling en bereikbaarheid van de klantenservice een reden is om klant te blijven. En 55% geeft aan dat ze niet van verzekeraar wisselen als ze precies weten wat ze krijgen. Met name mensen die het afgelopen jaar ziek of werkloos zijn geworden, of van baan zijn gewisseld oriënteren zich op een andere zorgverzekeraar. Ook onder de doelgroep ouders met kinderen die al uit huis zijn, is de bereidheid om over te stappen relatief groot.

Executive quote

“Zorgverzekeraars kunnen uit deze resultaten een aantal interessante conclusies trekken”, zegt Herman Bos, Marketing Manager bij PostNL. “Aangezien veel Nederlanders overwegen om over te stappen, is het belangrijk om te weten hoe potentiële klanten het liefst benaderd willen worden, en op basis van welke criteria ze een zorgverzekeraar kiezen. De meeste Nederlanders weten goed wat voor verzekering ze willen en hoe ze aan informatie kunnen komen (65% geeft aan het liefst alles zelf uit te zoeken). Verzekeraars die zich willen onderscheiden kunnen óf concurreren op prijs (noodzakelijke voorwaarde), óf extra dekking aanbieden (kan het verschil maken) binnen een bepaalde prijscategorie. Wie ervoor wil zorgen dat klanten niet overstappen, doet er goed aan om aandacht te schenken aan de communicatie en klantenservice – of het nu gaat om het correct afhandelen van declaraties, de bereikbaarheid van de klantenservice, of het snel en volledig afhandelen van vragen. Overigens weet 43% van de groep die zich gaat oriënteren nog niet welke zorgverzekeraar ze meenemen in hun overweging. Hier ligt dus een mooie taak voor de zorgverzekeraars.”

Bron: persberichten.com