Armoede en laaggeletterdheid gaan hand in hand. Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen zijn veel vaker (langdurig) arm dan niet-laaggeletterden. Daarnaast zijn ze ook oververtegenwoordigd onder schuldenaren die zich aanmelden bij schuldhulpverlening.

Taalscholing werkt!

Ongeveer 70% van de mensen die starten met een taalcursus verbetert binnen zes maanden hun taalvaardigheid en 50 – 65% vindt een betere plek in de samenleving. Taalambassadeur Vera Moet vertelt erover in dit  filmpje.

Aanpak

 

Voor mensen met geringe taal- en/of rekenvaardigheden is het moeilijker om rekeningen te begrijpen, toeslagen aan te vragen of de eigen administratie bij te houden. Het is daarom van belang om zo vroeg mogelijk in een (schuldhulpverlenings)traject laaggeletterdheid te herkennen. Bijvoorbeeld met behulp van screeningsinstrumenten zoals de Taalmeter of Rekenmeter.

 

Soms moet de dienstverlening aan cliënten worden aangepast of een hulptraject wordt gecombineerd met het ontwikkelen van vaardigheden. Dat kan door gebruik te maken van lesmateriaal in eenvoudige taal, gericht op het op orde krijgen van de administratie, zoals Voor ’t zelfde geld.

 

Uit de praktijk

 

In de gemeente Amsterdam werpt de Aanpak Armoede Taal en Laaggeletterdheid (ATL) haar vruchten af. Het besef dat de doelgroepen van het taal- en armoedenetwerk grotendeels overeenkomen zorgt ervoor dat in de uitvoering allerlei verbanden worden gelegd.

Maarten van Aernsbergen, senior beleidsadviseur Volwasseneneducatie en Participatie bij de gemeente Amsterdam, legt uit waarom die samenwerking belangrijk is: “We weten sinds jaar en dag al dat alleen taal leren niet de oplossing is. Je moet het leren van taal ergens aan verbinden, het zinvol maken. Taal is het middel om aan deze problemen te werken.”

 

 

Samenwerking

 

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Dat heeft grote impact op hun sociale leven. Samen met lokale en landelijke partners, waaronder het Nibud, zet Stichting Lezen & Schrijven zich in om de financiële zelfredzaamheid te vergroten door het versterken van basisvaardigheden.

Bron: Nibud