Als u dit leest, zijn de open dagen van de strijdkrachten achter de rug. Maar tijdens het schrijven van deze column ben ik er mateloos door geïnspireerd. Ons kantoor ligt vlakbij Volkel. Door een tussenstop te maken langs de provinciale weg, vlakbij het vliegveld, was ik getuige van de oefenvluchten van verschillende luchtmachtonderdelen.

Men spreekt niet voor niets over ‘airpower’. Als één of meer straaljagers komen overvliegen, is het geluid oorverdovend en sta je te trillen in je schoenen. Die snelle, kleine, wendbare vliegtuigen hebben iets intrigerends en afschrikwekkends tegelijkertijd. En ook al zie je ze aankomen (niet altijd overigens), je trekt willekeurig je hoofd in en duikt in elkaar. Alsof dat de herrie minder maakt en de nabranders er minder door gaan gloeien.

Zo langs de kant van de weg, schoot het door mij heen, dat de recessie hetzelfde effect heeft. Mensen trekken hun hoofd in. Ze durven het hoofd niet meer boven het maaiveld uit te steken. Het credo lijkt: blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Ook bedrijven kruipen in hun schulp. Communicatie met de buitenwereld wordt tot een minimum teruggebracht.

Nu weet ik wel dat een recessie erom vraagt de tering naar de nering te zetten, maar juist in deze tijd is het van belang dat je jezelf in beeld brengt. Houd je netwerken in stand. Zorg dat je top of mind bent. En dat kan op allerlei manieren. Ja de recessie zorgt voor vraaguitval, maar als er (een) vraag is, zorg dan dat ze aan jou denken. Laat het niet gebeuren dat je buurman een offerte uit mag brengen, omdat hij zich wat vaker en beter heeft geprofileerd.

Ook voor de creditmanagementbranche is het van belang te bewijzen dat we juist in deze tijd van recessie veel te bieden hebben. Vertel anderen waarom het credit management zo belangrijk is. Dat je waakt over en zorgt voor de broodnodige liquiditeiten. En als u van mening bent dat u vooral van waarde bent als de economie zich weer herstelt, zou ik het ook maar vast laten zien.

De Credit Expo staat weer voor de deur. Ik hoop dat de leveranciers binnen het credit management niet hun hoofd intrekken, maar dat zij in november opnieuw presenteren waartoe zij in staat zijn. Laat je zien!

Bron: www.creditexpo.nl