Leidinggevenden zijn niet genoeg betrokken bij hun werknemers. Dat vindt het merendeel van werkend Nederland. 58 procent zegt dat hun leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties. Daarnaast meent 48 procent van werkend Nederland dat werk beter uitgevoerd wordt als de manager meer feedback geeft. Managers laten dus steken vallen. Deze cijfers komen uit onderzoekKwaliteit op de Werkvloer’, dat is uitgevoerd onder 1.000 werknemers door Protime, specialist in workforce management oplossingen.

Manager communiceert eenzijdig

Managers zouden meer betrokken moeten zijn met hun personeel. Bijna een derde van de werknemers (31%) wil meer gecoacht worden. Er is dan nog wel werk aan de winkel. Een groot deel van de respondenten (39%) vindt namelijk dat hun manager eenzijdig communiceert.

Manager stelt doelen voorop

Kijkend naar de manier waarop managers momenteel hun team aansturen, valt op dat dit voornamelijk gebeurt op basis van doelstellingen (35%). Vooral in de logistieke en financiële sector zijn doelstellingen belangrijk (respectievelijk 45% en 47%). Daarnaast noemt 22 procent van alle respondenten dat zij juist worden aangestuurd op prestaties, gevolgd door persoonlijke ontwikkeling (18%), vaardigheden (15%) en gedrag (10%). Deze resultaten komen niet overeen met de wensen van werknemers. Meer dan de helft van alle respondenten (51%) ziet graag een grotere investering in persoonlijke ontwikkeling.

Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: “Iedereen heeft talent en het is aan de organisatie om medewerkers te helpen om dit talent naar boven te halen en te ontwikkelen. Voor managers betekent dit dat ze het directieve leiderschap moeten inruilen voor een meer dienende vorm. Dit werkt alleen wanneer de doelstellingen, persoonlijke ontwikkeling en prestaties bespreekbaar zijn. Goed coachen kan immers enkel als je een helder beeld hebt van wat het personeel bezig houdt. Dit maakt werknemers gelukkiger en meer betrokken.”

Bron: Persberichten.com