Zaterdag kwam ik terug van drie dagen colleges voor de MBA-opleiding van het IBO. Ambitieuze mannen en vrouwen die zichzelf twee jaar opsluiten, met collega's werken aan zware opdrachten, vele dagen in de schoolbankjes zitten en zich door stapels boeken heen worstelen… en dat allemaal voor die felbegeerde titel en perspectief op ‘hogerop'.

In teams buigen studenten zich over complexe managementvragen en bedenken daarvoor de meest slimme oplossingen. Dat zijn inspirerende dagen.

Keep it simple, stupid

Toch kom je af en toe studenten tegen die vinden dat het allemaal met eenvoudige one-size-fits-all en kopieer-plak oplossingen kan. Met wat zij noemen, een beetje 'boerenverstand'.

Was 10 jaar geleden nog het managementmantra ‘Keep It Simple, Stupid' (KISS).
Vandaag weten de MBA-studenten meestal wel dat de uitdagingen in ondernemingen niet meer kunnen worden opgelost met simpele maatregelen. Dat is alleen maar symptoombestrijding. Lijkt in de praktijk even te werken, de placebo-werking, maar structureel biedt het geen enkel uitzicht.

Te dom?

Het KISS-mantra is er voor managers die het niet (willen) begrijpen… en vaak ook niet meer de moeite nemen om het te willen leren of gewoon te dom zijn om het te snappen.

Wel stellen ze op de managementfora steevast dat de kloof tussen praktijk en wetenschap zo groot is geworden en de universitaire geleerden niet vaak genoeg een dagje kunnen gaan meelopen op de werkvloer.

Wie wel de moeite neemt om even terug in de tijd te kijken, ziet dat bijvoorbeeld de grote, en succesvolle, procesinnovaties als de zeecontainer, de barcode, ERP, EDI, RFID, boordcomputers, mobiele communicatie allemaal het resultaat waren van een vruchtbare ontmoeting tussen praktijk, commercie, onderzoek en wetenschap. Stuk voor stuk knappe, en hele slimme, innovaties.

Boerenverstand

Ik nodig studenten die het met enig dedain over boerenverstand hebben graag uit voor een gesprek met zo'n boer. De boer van vandaag is namelijk uitermate innovatief. De veeboer weet perfect welke koe hoeveel heeft gegeten, hoeveel melk de koe geeft, en wanneer die koe niet meer winstgevend is, dankzij de inzet van automatisering en RFID in de oormerken.

Of de landbouwer die dankzij precisielandbouw met GPS zijn aardappels allemaal even groot weet oogsten. En tuinders die samenwerken om rozen met zeecontainers vanuit Afrika naar Europa vervoeren met de inzet van sensoren. Zij vonden unieke, en winstgevende, combinaties van wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring.
Daar is niks KISS aan!

Slimme MBA-studenten maken perfect passende bedrijfskundige maatpakken met inzet van de laatste innovaties; de praktijk en de wetenschappen ontmoeten elkaar.
En zo hoort het! Keep it simple? Stay stupid!

Bron: www.delaatstemeter.nl