• 30 procent van de Nederlanders heeft een oude social post van 1 tot 2 jaar geleden herzien of verwijderd als gevolg van hun perceptie van wat sociaal aanvaardbaar wordt geacht
  • Nieuw onderzoek heeft uitgewezen welke onderwerpen op social media als meest opruiend worden beschouwd, waarbij denigrerende taal en anti-vaccinatie-standpunten bovenaan staan

Al vanaf het begin van social media delen mensen meningen en bouwen ze connecties op op basis van gedeelde interesses. Kaspersky heeft onderzoek gedaan naar de houding van consumenten ten opzichte van social media en privacy. Hieruit blijkt dat alles wat we op social media plaatsen gevolgen kan hebben, met ernstige consequenties voor zowel persoonlijke relaties als carrièrevooruitzichten.

Volgens het onderzoek geeft 45 procent van de ondervraagde Nederlanders aan dat hun social-mediaprofielen niet representatief zijn voor hun authentieke zelf – in feite heeft 30 procent van degenen die oude social-mediaposts hebben herzien of verwijderd dit in de afgelopen twee jaar gedaan en 7 procent is bereid nog verder terug te gaan. Ook bleek dat minder dan een vijfde (18 procent) niets van hun aanwezigheid op social media zou willen verwijderen, terwijl bijna een kwart (22 procent) een foto waarin zij zijn getagd wil verwijderen en iets minder dan een vijfde (19 procent) een post zou willen verwijderen waarin zij eerder misinformatie hebben gedeeld.

Hoewel er een groot aantal berichten is die doorgewinterde social-mediagebruikers misschien willen verwijderen, zijn dit de vijf onderwerpen die werden genoemd als grootste kans om problemen te veroorzaken in de toekomst.

  1. Taalgebruik dat denigrerend is tegenover gehandicapten

    Als meest schadelijk type bericht werd het gebruik van denigrerende taal jegens gehandicapten genoemd. 34 procent van de Nederlanders gaf aan dat zij denken dat dit soort berichten problemen kunnen veroorzaken voor hun carrièremogelijkheden en/of relaties zou kunnen schaden. Meer dan de helft (56 procent) van de Nederlandse respondenten zei ook dat hun mening over iemand negatief beïnvloed zou worden als ze die persoon een opmerking of bericht zien liken waarin denigrerend wordt gesproken over het uiterlijk van een persoon.
  2. Anti-vaccinatie berichten

    Tijdens de pandemie zijn social media een ruimte geweest voor het delen van informatie en voor het onderhouden van contacten. Soms zijn de online ruimtes echter broedplaatsen geworden voor verdeeldheid zaaiende en uitdagende debatten. Een derde (33 procent) van de mensen zei dat ze dachten dat berichten met anti-vaccinatie-opvattingen in de toekomst schade zou kunnen aanrichten en 37 procent gaf aan dat hun beeld van een persoon negatief beïnvloed zou worden als ze die persoon een bericht zien liken over het feit dat diegene anti-mondkapje of anti-vaccinatie is.
  3. Ontkenning van klimaatverandering

    17 procent van de Nederlanders denkt dat posts waarin klimaatverandering wordt ontkend bijzonder schadelijk kunnen zijn. Daarnaast zou 30 procent negatief denken over iemand die een anti-klimaatverandering bericht liket, oplopend tot 35 procent in de leeftijdsgroep tussen de 16 en 21 jaar. Bovendien zou 35 procent negatief denken over iemand die een bericht over een complottheorie leuk vindt.

Tim de Groot, Territory Manager Benelux & Nordics bij Kaspersky, zegt hierover: “De mogelijkheid om zo veel meningen te delen, met zoveel gemak, kan problemen veroorzaken wanneer mensen openlijk discussiëren over onderwerpen die verdeeldheid zaaien. Je moet altijd onthouden wie je berichten kan bekijken en wat er met de posts gebeurt, zelfs nadat ze zijn bewerkt of verwijderd. Gesprekken over gezondheidszorg, klimaatverandering en sociale oorzaken kunnen aanleiding geven tot verhitte discussies en misbruik. Het is het beste om alle sociale media met de nodige voorzichtigheid te gebruiken en goed na te denken of je standpunten privé of publiekelijk moeten worden gedeeld, zodat je er later geen spijt van krijgt. Social media kunnen zo machtig zijn en met een beetje vooruitziendheid kun je de controle houden over je online persona.”

Bron: Persberichten.com