Uit onderzoek blijkt dat het MKB voor ongeveer 9 miljard euro aan facturen open heeft staan bij de overheid en grootbedrijven. Snelle betaling zorgt voor meer liquiditeit, wat een impuls kan geven aan investeringen van het MKB.

Helaas wijst de praktijk uit dat het MKB juist laat betaald krijgt, wat zorgt voor een verslechtering van de liquiditeitspositie. Zelfs gezonde bedrijven kunnen erdoor in de financiële problemen komen – of kunnen er in het uiterste geval zelfs failliet door gaan. Wat kunt u met uw leveringsvoorwaarden doen om toch sneller betaald te krijgen?

Positieve tendens

Grote bedrijven betalen vaak te laat en maken daarbij gebruik van hun machtspositie. Een factuur staat daardoor gemiddeld 42 dagen open, al blijkt uit marktonderzoek dat het betalingsgedrag langzaamaan wel verbetert. Bovendien komen grote bedrijven steeds meer tot het besef dat ook kleine toeleveranciers een sterke ketenpartner kunnen zijn. Vaak zijn ze goedkoper, flexibeler en bereid net een tandje harder te lopen. Heineken, Randstad, FrieslandCampina en Jumbo hebben daarom een manifest van MKB Nederland ondertekend (zie Betaalme.nu). Daarin beloven ze dat ze de facturen van hun kleinere toeleveranciers eerder gaan betalen. De vier hopen dat ook andere grootbedrijven zich aansluiten – en dat het standaard wordt om facturen binnen de wettelijke termijn van 30 dagen te betalen.

Leveringsvoorwaarden aanpassen

Maar wat nu als uw klant nog steeds niet vlot betaalt? Gebruik dan uw leveringsvoorwaarden om het betaalgedrag te verbeteren. Ga direct met een bedrijf in gesprek als het te laat betaalt. Geef aan dat u genoodzaakt bent uw leveringsvoorwaarden aan te passen en dat u uiteraard liever geen incassobureau inschakelt. Schroom niet: als gezegd beseffen ook grotere bedrijven zich steeds vaker dat u belangrijk voor ze bent. U kunt twee kanten op met uw leveringsvoorwaarden:

  • Verscherp uw voorwaarden voor klanten die traag betalen, in uiterste noodzaak kunt u (een deel) vooruit laten betalen.
  • Versoepel uw voorwaarden om te stimuleren dat klanten die sneller betalen dit blijven doen, of gebruik het als een incentive zodat bedrijven dit gaan doen. Geef bijvoorbeeld korting als ze sneller betalen.

Leveringsvoorwaarden aanpassen – op twee voorwaarden

Mag u uw leveringsvoorwaarden zomaar eenzijdig aanpassen? Jawel, dat mag. Op twee voorwaarden. U moet in uw oorspronkelijke contract hebben afgesproken dat u het recht heeft de voorwaarden eenzijdig aan te passen. Daarnaast heeft uw klant bij het eenzijdig wijzigen van de leveringsvoorwaarden het recht het contract op te zeggen. Uiteraard zal dat bij een versoepeling niet snel gebeuren, maar bij een verscherping van uw voorwaarden is het wel iets om in uw achterhoofd te houden.

Meld trage betalers

U staat overigens niet alleen. Bedrijven als OpenCompanies en Graydon houden het betaalgedrag van bedrijven bij. U kunt het bij deze kredietbeoordelaars dus melden als uw klant traag betaalt. In ruil daarvoor krijgt u korting op de diensten van Graydon en OpenCompanies – en het draagt indirect bij aan het sneller betaald krijgen, omdat ook grote bedrijven graag een positieve kredietbeoordeling krijgen (en dus meldingen over slecht betaalgedrag liever voorkomen).

MKB Nederland heeft daarnaast het meldpunt ‘betalen@mkb.nl’ geopend waar kleinere leveranciers misstanden kunnen melden. Mogelijk komt er een zwarte lijst van notoire laatbetalers – en in de politiek wordt zelfs gesproken over boetes voor wanbetalers. Of het ooit zover komt is de vraag, want vaak durven kleine bedrijven geen vuist te maken naar de grote jongens. Ze durven nauwelijks een incassobureau in te schakelen en zelfs het meldpunt wordt amper gebruikt. Toch de leveringsvoorwaarden dan maar aanpassen?

Bron: Graydon Blog