Soms maak je van die momenten mee waar je een warm gevoel bij krijgt, of waarvan de tranen je in de ogen schieten, gewoon omdat het zo mooi is. Zoiets gebeurde mij gisteren in de plaatselijke supermarkt.

Een kleine moeite

Ik stond in de wachtrij om af te rekenen en verbaasde mij over een oude Surinaamse vrouw. Ze liet haar winkelmandje op de grond staan en moest steeds bukken om haar spulletjes op de band te kunnen leggen. Helaas stond ik niet achter haar, want ik had haar graag een helpende hand geboden, maar de heer voor mij blokkeerde mijn weg. Ik dacht nog bij mezelf; ‘joh, help haar gewoon even, jij ziet toch ook dat het haar heel moeilijk afgaat, het is toch een kleine moeite even dat mandje voor haar op te tillen!’.

Uiteindelijk had ze alles op de band gelegd, en toen ze haar mandje aan het wegzetten was, had de caissière alle boodschappen al aangetikt. Toen ze moest betalen begon het puzzelen. Maar om een lang verhaal kort te maken, ze had niet genoeg geld om al haar boodschappen af te rekenen en moest uiteindelijk de kipfilet en de groenten terug leggen.

Mooi gebaar

Toen was de heer voor mij aan de beurt. Hij vroeg aan de caissière of hij de kipfilet en groenten kon kopen, en rekende deze vervolgens samen met zijn andere boodschappen af. De oude dame was nog druk bezig met het inpakken van haar boodschappen, toen de heer voor mij de kipfilet en groenten bij haar andere boodschappen neerlegde. En ook maar zonder één woord tegen de oude dame te zeggen, liep hij weg.

De oude dame keek blij verrast, en met open mond, naar die ontzettend aardige heer die de supermarkt uitliep. En ik, ik stond daar een beetje naar te kijken en moest toch wel even slikken, wat was dat een mooi gebaar….Ik had deze vriendelijke man helemaal dus verkeerd ingeschat, zo zie je maar hoe snel dat gaat.

Wijze les

Ik heb mezelf nu voorgenomen even wat langer na te denken voordat ik mijn oordeel vel, want soms kun je er dus flink naast zitten, en blijkt de vork toch even anders in de steel te steken dan je dacht.

Aanpassen

Deze oordelen vellen we ook snel in onze branche. Er gebeurt in onze sector natuurlijk ook erg veel en er worden veel wijzigingen doorgevoerd, zoals de regelgeving rondom het innen van incassokosten.

Voordat we al het negatieve van deze wijzigingen zien, is het misschien ook wel hetgeen wat ons alert houdt, ons vindingrijk maakt en er voor zorgt dat we andere, en nieuwe, wegen in slaan. Misschien moeten we af en toe het positieve in het negatieve zien en er voor zorgen dat we zo sterker worden. Niet meteen oordelen, maar handelen.

Bron: www.creditexpo.nl