Twee op de vijf consumenten kunnen minimaal zes maanden in hun levensonderhoud blijven voorzien bij verlies van hun voornaamste inkomensbron. Eén op de tien zou in deze situatie nog geen maand in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Hoewel ‘kunnen rondkomen’ door een ruime meerderheid als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien, verwacht men wel dat financiële instellingen en de overheid hen beschermen tegen onverstandige financiële beslissingen. Dit blijkt uit de Publieksmonitor 2013 van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim duizend Nederlanders.

Gezond financieel gedrag

De Publieksmonitor 2013 heeft aangetoond dat gezond financieel gedrag niet als één dimensie kan worden benaderd, maar uit ten minste drie, vrijwel los van elkaar staande, dimensies bestaat. De drie dimensies zijn management van geld, financieel plannen en bewust beslissingen nemen ten aanzien van financiële producten. Gezond gedrag in de ene dimensie betekent niet per se gezond gedrag in de andere dimensies. Het onderzoek toont slechts een lichte samenhang tussen de drie dimensies aan. De onderzoeksresultaten vormen de grondslag bij de (toekomstige) activiteiten van Platform Wijzer in geldzaken. Een aantal opvallende uitkomsten uit het onderzoek per dimensie:

Nederlanders ‘managen hun geld’ zorgvuldig

Nederlanders houden hun financiën nauwlettend in de gaten. Een ruime meerderheid let op hoeveel geld hij uitgeeft, doet geen uitgaven die hij niet kan betalen, koopt niet op afbetaling en betaalt zijn rekeningen op tijd. Wel heeft twee vijfde van de consumenten in het afgelopen jaar weleens een betalingsherinnering ontvangen en probeert circa 40 procent zijn uitgaven te beperken. Ondanks de zorgvuldige omgang met de huishoudfinanciën komt rood staan bij de bank toch regelmatig voor. Ongeveer de helft van de consumenten staat wel eens rood, 17 procent zelfs regelmatig.

60 procent heeft een potje voor onvoorziene uitgaven op de korte termijn

Driekwart van de Nederlanders geeft aan bij financiële beslissingen rekening te houden met de toekomst. Dit vertaalt zich in de eerste plaats in budgetteren ten behoeve van de kortere termijn: de helft van de consumenten probeert zich aan budgetten te houden voor specifieke doelen, zoals dagelijkse boodschappen of vakanties. Ook spaart een ruime meerderheid van de Nederlanders, hoewel dit meestal niet met een specifiek doel is.

Helft Nederlanders vergelijkt altijd verschillende aanbieders bij aanschaf financieel product

Bij de aanschaf van financiële producten – van een eenvoudige spaarrekening tot een hypotheek – vergelijkt ongeveer de helft van de consumenten producten van verschillende aanbieders. Slechts zo’n 6 procent doet dit helemaal niet. Bij complexe producten schakelt 44 procent over het algemeen een financieel adviseur in, 16 procent doet dit niet. Ruim een derde controleert regelmatig of zijn financiële producten nog bij zijn situatie passen. Overstappen naar aan andere aanbieder met een beter aanbod doen consumenten niet snel: slechts een kwart zou die kans meteen grijpen, terwijl 35 procent dit niet zou doen.

Bron: www.wijzeringeldzaken.nl