Een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels ondervindt een krappe liquiditeit of verwacht op korte termijn liquiditeitsproblemen te krijgen.

Uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment blijkt dat 65% van de hotels momenteel actie onderneemt om een ruimere kaspositie te creëren.
Om de liquiditeit te verbeteren kiezen de hotels er in het algemeen voor om investeringen en onderhoud uit te stellen, hotelgasten vooruit te laten betalen, debiteurentermijnen strakker te hanteren, meer aandacht te besteden aan omzetverhoging en het personeelsbestand te verkleinen.

“De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden”, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche. Sweers: “Als sprake is van (her)financiering, dan zullen banken terughoudend zijn en hogere eisen stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement en locatie en branding van het hotel.

Zowel de noodzaak tot (her)financiering als de noodzaak om te investeren in reserveringssystemen, sales- en marketingprogramma’s, IT en ontwikkelprogramma’s voor het personeel zal ertoe leiden dat steeds meer hotels aansluiting zullen zoeken bij een gerenommeerde hotelketen. Alleen hotels met een unieke locatie en/of gebouw en service zullen goed zelfstandig kunnen blijven opereren.

Sweers: “Het is van groot belang dat hotels in economisch slechte tijden zo’n 70% van hun energie richten op het verhogen van de omzet en de winstmarge en 30% op het verlagen van de kosten. Helaas wordt de focus vaak teveel op het verlagen van de kosten gelegd.”

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels vorig jaar licht is gestegen, van 63,6% in 2010 naar 65,2% in 2011. Ook de gemiddelde kamerprijs steeg, van 87 naar 90 euro.

De gemiddelde kameromzet nam toe van 55 euro in 2010 naar 59 euro in 2011.
Met name de regio Amsterdam/Schiphol was van invloed op de gemiddelde bezettings-graad en kamerprijs. Hier nam de gemiddelde bezettingsgraad toe van 73,1% tot 76,9% en steeg de gemiddelde kamerprijs van 123 tot 124 euro.

Qua serviceniveau deden met name de driesterren hotels het vorig jaar goed. In dit segment steeg de bezettingsgraad van 60,2% naar 64,8% en nam de gemiddelde kamerprijs toe van 67 naar 76 euro. Sweers: “Als gevolg van de economische crisis zijn gasten meer gaan boeken in het goedkopere driesterren segment.

De totale, gemiddelde opbrengst van een Nederlandse hotelkamer daalde vorig jaar echter fors, van 46.374 euro in 2010 tot 39.694 euro in 2011, een daling van 14%. Deze daling wordt met name veroorzaakt door de afname van het aantal bedrijfstrainingen, congressen en feesten in hotels en de daling van de bestedingen in de restaurants en bars.

Opvallend is verder dat hotels in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland beter presteren dan de overige provincies. Zeeland en Limburg scoren licht lager op bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs.”

Steeds meer hotels onderkennen het belang van sociale media. Ruim de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich fulltime en specifiek bezighoudt met sociale media om de gastenbeleving te verbeteren.

Om de gastenbeleving verder te verbeteren vindt bijna 70% van de hotels dat draadloos internet overal voor de hotelgast beschikbaar zou moeten zijn. Ondanks het toenemend belang van de beschikbaarheid van internet, heeft slechts 20% van de hotels een medewerker in dienst die de gasten kan helpen met mogelijke IT-problemen.

Bijna 75% van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen het komend jaar meer boekingen via de eigen website te genereren om zo de hoge kosten van intermediairs, vaak 15 tot 20%, te vermijden.

 

Bron: KPMG.nl