Kiest jouw organisatie nog altijd voor één vaste incassodatum? Think again. Nieuwkomer, prijswinnaar en Creditexpo-exposant FinBuddy weet met z’n innovatie de branche wakker te schudden. Met hun dienstverlening helpen ze klanten in het kiezen van de ideale incassodatum, met minder laatbetalers tot gevolg. Een interview met oprichter Jeffrey van Dam: ‘Vaste lasten leveranciers besparen zo veel kosten én maken sociale impact.’

Jeffrey, kun je in een notendop vertellen wat FinBuddy is?

‘In ons land kunnen steeds meer mensen de rekening niet meer betalen. Het klinkt wat bot, maar voor leveranciers van vaste lasten zijn dat prijzige klanten. Wij matchen de inkomensdatum met de uitgavendatum, waardoor de kans groter is dat er voldoende geld beschikbaar is om te incasseren. Met FinBuddy betalen gebruikers dus alle vasten lasten direct na ontvangst van het inkomen. Dat is veel overzichtelijker dan het betalen van vaste lasten willekeurig verspreid over de hele maand.’

Beheren jullie dan tijdelijk het geld van gebruikers?

‘Nee, we schuiven niet met potjes geld zoals eerdere aanbieders deden. Eigenlijk is ons model veel eenvoudiger. Wij zorgen ervoor dat iedere vaste lasten leverancier straks weet op welke dag ze het beste kunnen incasseren bij hun klant. Dit doen we volledig geautomatiseerd. Dat lukt ons, door te ontzorgen met de juiste IT en het bieden van een ideale klantreis. Het voordeel voor gebruikers? Zij weten precies hoeveel geld ze de rest van de maand te besteden hebben. Dat brengt meer structuur, rust in de financiën en maakt sparen makkelijker. Mensen worden dus financieel gezonder met FinBuddy.’

Waarom werken veel bedrijven eigenlijk nog met een vaste incassodatum die in beton gegoten lijkt?

‘Goeie vraag. Ik heb tot op directieniveau gesproken met zorgverzekeraars, telecombedrijven en energiemaatschappijen. De meeste denken: de inkomsten komen rond de 25e van de maand binnen. Laten we kort erna incasseren. Maar er zijn miljoenen mensen bij wie het salaris op een andere dag binnenkomt. Daar is al een mismatch. Bovendien ervaart een gebruiker het als heel vervelend als het inkomen op de 27e binnenkomt en een rekening op de 25e wordt afgeschreven. In plaats van op tijd betalen, voelt het voor hen als een hele maand wachten. Daardoor is de kans groter dat ze het geld in de tussentijd al aan iets anders uitgeven. Gelukkig is de techniek in de loop der jaren veranderd. Inmiddels kun je 24/7 incasseren en ligt een flexibele incassodatum voor de hand.’

Wat zijn de voordelen daarvan voor vaste lasten-leveranciers?

‘Allereerst scheelt het ze natuurlijk ontzettend veel kosten. Daarnaast kan personeel veel effectiever worden ingezet. Veel bedrijven werken namelijk volgens een vast stramien: als incasso’s mislukken, incasseren ze na enkele dagen opnieuw. Vervolgens sturen ze een brief. Daarna klimmen ze in de telefoon. Je ziet dus duidelijke pieken van arbeidsintensieve momenten. Meer spreiding in incassomomenten, betekent ook meer spreiding in het vervolgtraject. Bovendien blijft er zo tijd en geld over om sociale impact te maken bij degenen die het echt hard nodig hebben. Steeds meer bedrijven willen daar – terecht – op inzetten.’

Wat als je als bedrijf vindt dat het wel meevalt met de storneringen?

‘Ik spreek bedrijven die tevreden zijn met ‘slechts’ twee of drie procent storneringen. Maar wij garanderen 25 procent minder storneringen bij FinBuddy gebruikers. In de praktijk is dit zelfs nog een stuk hoger. Daarnaast zetten vaste lasten leveranciers óók in op een hogere klanttevredenheid: gebruikers waarderen het zeer (4,7 uit 5 sterren) als FinBuddy wordt aangeboden.’

Wat is jullie verdienmodel?

‘Voor gebruikers is onze dienst gratis. Vaste lasten leveranciers die FinBuddy aanbieden, maken gebruik van een abonnement. Daarnaast betalen ze eenmalig een klein bedrag per gebruiker die FinBuddy activeert. Als de transacties laag zijn, kost het leveranciers dus ook weinig. Bij een hoog volume lopen de kosten op, maar hebben er ook meer gebruikers baat bij. Voor veel leveranciers van vaste lasten zijn deze kosten echt peanuts vergeleken met de financiële maar vooral sociale impact die ze ermee behalen.’

Productmanagers en finance managers hebben vaak al een jaarprogramma opgesteld met daarin doelen die ze de komende tijd willen bereiken. Instappen bij FinBuddy zal vast andere processen vertragen?

‘Ik weet dat elke partij roept dat het goedkoop is en weinig tijd kost, terwijl dat in de praktijk dan toch tegenvalt. Toch zijn het bij ons géén loze woorden: we kunnen echt supersnel inpluggen en binnen twee weken live zijn. Dat lukt omdat we veel werk uit handen nemen. Zo bieden we een op maat gemaakte online klantreis en een voorzet voor alle communicatie. Denk aan een landingspagina en een uitnodigingsmail. Die is geoptimaliseerd door tekstschrijvers en een gedragswetenschapper. Natuurlijk richten wij ook een online dashboard in, met relevante data én de nieuwe incassodatum.’

Met een korte tijdsinvestering aan de voorkant, besparen vaste lasten leveranciers dus veel tijd en geld. Kun je al namen noemen van grote partijen die zich bij FinBuddy aansluiten?

‘We voeren vergaande gesprekken met tientallen grote partijen. De eerste die ik mag noemen is energieleverancier Essent. Maar er komt ook een grote zorgverzekeraar aan en meerdere gemeentes. Over vijf jaar denken we dat meer dan 100 vaste lasten-leveranciers gebruikmaken van FinBuddy. Flexibele incassodata zijn dan de norm.’

Finbuddy is deelnemer van Credit Expo 2022, die dit jaar op dinsdag 8 november in Congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch zal plaatsvinden. Wilt u meer weten over Finbuddy en persoonlijk kennismaken, bezoek dan standnummer 24. FinBuddy zal ook een presentatie geven op Credit Expo. Klik hier om u aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo 2022 (gratis toegang als u tot de doelgroep behoort).

Bron: Credit Expo / Finbuddy