Het Nederlandse middenbedrijf is in hoge mate actief op de wereldmarkt.

Maar liefst 85% van de bedrijven ontplooit ten minste één internationale activiteit. Verontrustend is dat slechts 12% van het middenbedrijf deze activiteiten uitvoert in de snel groeiende BRIC-regio. Dit blijkt uit de jaarlijkse Mid Market Monitor van Deloitte onder 450 bedrijven in het middenbedrijf. In het onderzoek worden de bedrijven geïnterviewd over hun activiteiten op het gebied van internationalisering, innovatie, duurzaamheid en talent management.

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de bedrijven meer dan 75% omzet haalt uit buitenlandse markten. Zo’n 16% van de internationaal actieve bedrijven heeft geen klanten in buitenlandse markten, maar importeert of doet aan outsourcing.

“Een groot deel ontplooit alleen activiteiten in Europa. Echter door de economische ontwikkelingen stagneert de groei in Europa al enige tijd”, aldus Mennolt Beelen, managing partner bij Deloitte. “Het is opvallend dat slechts door 12% van de bedrijven gekeken wordt naar de mogelijkheden in de BRIC-landen. Juist in deze regio liggen de groeikansen. Bedrijven zouden daar op moeten inspringen om de teruglopende markten in Europa te kunnen opvangen en hun groei te kunnen continueren”, vervolgt Beelen.

Bekijk hier de samenvatting van het rapport

 

Bron: Deloitte.nl