Nederlanders checken wat af. Van social media en aanbiedingen op boodschappen tot hypotheeklasten, energiekosten en ons spiegelbeeld. We zijn gemiddeld een maand per jaar kwijt aan checken. Dat is 2 uur per dag en 14 uur per week. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van SNS. Waarom doen we dat en wat levert het ons eigenlijk op?

Top 3 checks

Social media checken we het meest, gemiddeld 24 uur per maand. Aan het checken van nieuwssites en nieuwsapps spenderen we elke maand 8 uur. Op drie staat het uiterlijk van mensen. We bekijken in totaal 12 minuten per dag hoe mensen eruitzien. Zelfs 20 minuten per dag als we ons eigen spiegelbeeld meerekenen. De motivatie van vrouwen en mannen verschilt nog wel eens. Mannen (38%) kijken bijvoorbeeld meer dan vrouwen (29%) in de spiegel om een beter zelfbeeld te krijgen.

Controle houden

Ruim een derde van de ondervraagden checkt elke dag de bankrekening. Nog eens een kwart doet dit 2-5 keer per week. Bij het checken van energieleverancier (1,5 uur per jaar), zorgverzekering en hypotheek (beide ca. 45 minuten per jaar) wordt controle houden verrassend genoeg als belangrijkste reden genoemd.

Koopjesjagers

Nederlanders zijn dol op aanbiedingen. Ruim de helft (62%) checkt minimaal 1 keer per week aanbiedingen op bijvoorbeeld boodschappen om te kijken of er kan worden bespaard. Van de Nederlanders die hun hypotheekrente checken doet ruim de helft dit omdat ze niet te veel willen betalen.

Besparing snel gecheckt

Soms kan een lagere hypotheekrente honderden euro’s per maand opleveren. Met de online RenteChecker van SNS berekent een woningbezitter al in 1 minuut of de hypotheekrente misschien omlaag kan en wat hij mogelijk kan besparen op zijn hypotheek.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is in februari 2017 uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van SNS. In totaal deden 1.014 Nederlanders van 18 jaar en ouder mee aan het online kwantitatieve onderzoek. 49% van de respondenten is man en 51% is vrouw.

Bron: SNS