Nederlandse vakantiegangers zijn dit jaar laat met het boeken van de zomervakantie voor 2013.

Maar liefst 82 procent van de Nederlanders heeft nog niet geboekt en zes procent zegt nu al zeker te weten niet op vakantie te gaan of te kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vakantiebeoordelingssite vakantiepanel.nl en marktonderzoeksbureau The Choice.

Volgens Steven van Nieuwenhuijzen, Algemeen Directeur van D-reizen, zijn mensen laat met boeken omdat ze door de crisis steeds vaker hun hoop vestigen op een goedkope last-minute in plaats van een vroegboeking. “Ze wachten langer in de hoop op een goedkopere vakantie. Maar vaak wordt er vergeten dat last minute-aanbiedingen alleen goedkoper zijn als je wensenpakket klein is. Voor gezinnen die vanwege de kinderen alleen in het hoogseizoen op vakantie kunnen en ook nog specifieke wensen hebben, zoals een familiekamer of activiteiten voor de kinderen, is zo’n last-minute niet de beste optie.”

Het representatieve onderzoek onder meer dan 800 Nederlandse vakantiegangers laat ook zien dat Nederlanders niet over een nacht ijs gaan bij het zoeken en boeken van een vakantie. Zo raadpleegt 64 procent bij een zon- en vliegvakantie vooraf vakantiereviewsites om te weten wat er wordt gezegd over de vakantiebestemming, 28 procent reisforums en drie procent social media. Ook wil 22 procent vooraf informatie hebben over welk type strand (zandstrand, kiezelstrand of schelpenstrand) er bij de vakantiebestemming ligt en 45 procent welke handdoeken/beddengoed er in de accommodatie op de vakantiebestemming aanwezig zijn. Daarnaast wil men weten hoe vaak er schoongemaakt wordt.

Onder de Nederlanders die nu al hebben besloten dat ze de komende zomer op vakantie gaan, is de zonvakantie ongekend populair . Zo’n 60 procent zegt een vliegvakantie naar de zon te gaan boeken, 38 procent pakt de auto en dertig procent is van plan een stedentrip te boeken. Grote en kleinere wetenswaardigheden en feiten uit het onderzoek:

▪ 96 procent van de mensen die met autovakantie gaan, raadpleegt internet bij de oriëntatie van de vakantie
▪ 62 procent van de mensen die kiezen voor een zon/vliegvakantie willen vooraf informatie hebben over de afstand van de accommodatie tot het strand en of meer
▪ 52 procent van de mensen die met de auto op vakantie gaat wil vooraf informatie hebben over de zwemfaciliteiten (type zwembad, aanwezigheid glijbanen, kinderbad etc) op de uiteindelijke vakantiebestemming
▪ 34 procent wil informatie hebben over handdoeken/beddengoed en weten hoe vaak er schoongemaakt wordt
▪ Bij een keuze voor een accommodatie bij een autovakantie vindt de Nederlandse vakantieganger de afstand tot het centrum en het dorp het belangrijkst
▪ 3 procent raadpleegt social media als Facebook, twitter en Hyves

Bron: APS