De jaarlijks terugkerende Digital Consumer Trends Survey van Deloitte geeft inzicht in digitale consumententrends in Nederland. Deze editie gaat specifiek in op de impact van recente macro-gebeurtenissen op digitaal consumptiegedrag. Daarbij is specifiek gekeken naar de populariteit van opkomende technologieën, digitale trends en het belang van duurzaamheid bij de aanschaf van mobiele producten.

De kennis van nieuwe technologieën is relatief beperkt bij alle deelnemers aan dit onderzoek. 52 procent van de Nederlandse consumenten heeft nog nooit van de Metaverse gehoord. Hoewel jongere consumenten meer openstaan voor ontmoetingen ‘in een digitale wereld’, lijken Nederlandse consumenten nog niet massaal klaar voor het gebruik van deze technologie.

37 procent van de ondervraagde jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan geen interesse te hebben in virtual reality. Van de groep jongeren die wel interesse heeft vindt 34 procent het te duur om zelf een VR-headset aan te schaffen.

Leeftijd speelt altijd een prominente rol in digitale consumptie. Jongere generaties zijn eerder geneigd nieuwe technologieën te omarmen. Ze zijn minder loyaal aan merken en over het algemeen staan kosten bovenaan hun prioriteitenlijstje bij het kiezen van een product of dienst. Toch is de kennis van nieuwe technologieën bij alle deelnemers aan dit onderzoek relatief beperkt.

Ook het kennisniveau van NFT’s en cryptocurrencies is laag. 73 procent van de ondervraagde consumenten weet wel een beetje wat cryptocurrencies zijn, slechts 13 procent heeft daadwerkelijk een cryptocurrency gekocht. 37 procent van de consumenten heeft nog nooit van NFT’s gehoord. Nederlandse consumenten maken ze zich zorgen over cryptocurrency scams en het gebrek aan regulering, wat hen weerhoudt van de (verdere) aanschaf van cryptocurrencies.

Digitale trends

Door de coronapandemie kregen we allemaal in hoog tempo te maken met digitale technologieën om ons werk goed te kunnen doen. Onderwijs werd op afstand gegeven. Nu de coronapandemie achter ons ligt kijken we naar de rol die deze heeft gespeeld voor het digitale consumptiegedrag.

Streaming nam in 2020 een hoge vlucht, maar bleef de afgelopen twee jaar op een vergelijkbaar niveau. Het streamen van muziek daalde het afgelopen jaar licht in populariteit (28 procent) ten opzichte van het jaar ervoor (31 procent). Netflix (63 procent), Spotify (43 procent) en Ziggo Go (28 procent) zijn de meest gebruikte abonnementsdiensten in Nederland. 1 op de 3 abonnees van Disney+, HBO en Amazon Prime overweegt zijn abonnement op te zeggen, terwijl dit voor Netflix en Ziggo Go 1 op de 5 abonnees is. Kostenoverweging is de meest aangevoerde reden.

Weinig interesse in 5G

Het percentage consumenten dat thuis gebruikmaakt van een mobiele internetprovider is in 2022 licht gestegen ten opzichte van 2021. Opvallend is dat de consumenten weinig lijken te geven om 5G op hun telefoon of om 5G-capaciteit op hun volgende telefoon (33 procent). Er is een gestage toename in de acceptatie van smartwatches (28 procent in 2022) door Nederlandse consumenten, terwijl desktopcomputers langzaam terrein verliezen en het gebruik van tablets en smartphones stagneert.

Hoewel Huawei het op twee na populairste merk blijft voor mobiele telefoons, na Samsung (42 procent) en Apple (36 procent), is het marktaandeel de afgelopen vier jaar gehalveerd. KPN heeft het grootste aantal consumenten als klant dat gebruikmaakt van dezelfde aanbieder voor mobiel en thuis breedband (21 procent), gevolgd door VodafoneZiggo (15 procent).

Duurzaamheid

Duurzaamheid is de afgelopen jaren een belangrijk gespreksonderwerp geworden, waarbij bedrijven kiezen voor duurzame oplossingen om hun commerciële activiteiten af te stemmen op de toenemende eisen van de consument.

Duurzaamheid belangrijk, maar prijs blijft doorslaggevend

Eén op de vijf consumenten (20 procent) beschouwt duurzaamheid als een belangrijke beslissingsfactor bij het kopen van een nieuwe smartphone, al blijven de levensduur van de batterij (38 procent) en gebruiksgemak (32 procent) bovenaan staan. Jonge consumenten (tussen de 18 en 24 jaar) kiezen hun nieuwe smartphone vaker op basis van duurzaamheid (29 procent) dan andere generaties.

Bijna 50 procent van de consumenten wil dat bedrijven de CO2-voetafdruk van hun mobiele producten delen, terwijl slechts 1 op de 4 consumenten een bedrijf vertrouwt als het gaat om de cijfers over de CO2-voetafdruk. Slechts één op de vier consumenten (26 procent) is bereid extra te betalen voor een mobile device met een lagere CO2-voetafdruk. Twee op de vijf consumenten (39 procent) wil minder tijd besteden aan hun mobiele telefoon/ tablet. Toch pakt 55 procent van de respondenten de mobiele telefoon zodra ze wakker zijn. Voor de jongeren tussen de 18 en 24 jaar is dit zelfs 68 procent.

Bron: Deloitte