Wat heeft de consument nodig om zijn geldzaken in balans te houden en hoe kan iedereen in de samenleving daaraan bijdragen? In 2018 bleek weer des te meer dat de kern van goed omgaan met geld draait om het in orde brengen en houden van je administratie. En dat is goed te zien aan onze prachtige projecten en producten in 2018, waar we met alle medewerkers binnen en collega’s buiten het Nibud met veel enthousiasme aan hebben gewerkt.

Wat hebben we in 2018 zoal gedaan?

• In 2018 onderzocht het Nibud hoe Nederlanders met hun financiële administratie omgaan nu veel administratie digitaal plaatsvindt: 40 procent van de Nederlanders heeft moeite om het overzicht te bewaren. Dit was voor het Nibud aanleiding om zijn voorlichting aan te passen en een nieuwe vuistregel toe te voegen aan de e-mailcoaching ‘Check, Plan, Spaar’. Dit werd ‘Bewaar’, met een bijbehorend gratis e-mailcoachingsprogramma voor consumenten. Ruim 2.000 mensen schreven zich de eerste weken in om via dit programma hun administratie op orde te krijgen.
  • We hebben twee nieuwe tools gemaakt. De Pensioenstarter is een laagdrempelige tool voor wie globaal wil checken hoe hij ervoor staat en of het nodig is iets te regelen. De Nibud Bewaarwijzer helpt consumenten om overzichtelijk vast te leggen waar ze belangrijke documenten bewaren en hoe ze berichten van instanties binnenkrijgen.
  • Staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezocht op 11 januari 2018 de 1.000ste les van MoneyWays. Overigens kwam dit lesprogramma van Nibud en Diversion zeer positief uit de bus bij de tussentijdse evaluatie in 2018 van de subsidieregeling armoede en schulden.
  • Eind 2018 realiseerde het Startpunt Geldzaken, het samenwerkingsverband van Nibud, VEH, VEB en FPP, twee nieuwe geldplannen: het geldplan Pensioen en het geldplan Bijna 18.
  • Schrikbarend weinig mensen met ernstige betalingsproblemen krijgen hulp bij het oplossen ervan. Dit blijkt uit het rapport ‘Financiële Problemen 2018’ van het Nibud.
  • Ruim 350.000 huishoudens ontvingen de Nibud-Geldkrant.
  • Eén van Nibuds best lopende workshops is ‘Voor 1 dag arm‘ en deze is maar liefst dertig keer gegeven.
  • Vertegenwoordigers van het Nibud spraken op 12 februari in de Tweede Kamer over schulden met de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Op 2 juli 2018 heeft het Nibud afscheid genomen van Gerjoke Wilmink als directeur van het Nibud. Gerjoke heeft zich ruim 18 jaar ingezet voor het verantwoord besteden van geld en de Nederlandse huishoudportemonnee. Arjan Vliegenthart heeft Gerjoke per 1 november opgevolgd.

Bron: Nibud