Bij Faircasso dreigen ze niet, maar innen ze geld met een vriendelijke aanpak. Het is een nieuw geluid in een sector die onder vuur ligt.

Voor deze dichte voordeur in Rotterdam-West blijft incasseerder Jaime Jorba Bos hoopvol. Die 206 euro aan achterstallige huisdierverzekeringspremie kan hij hier nog wel innen, denkt hij.

„De brievenbus is leeg”, zegt Jorba Bos. „Waarschijnlijk leest de bewoner zijn post nog. Voor mensen met veel schulden zijn brieven vaak een confrontatie met ellende die ze toch niet weten op te lossen. En het naambordje klopt ook. Het is er niet afgehaald of doorgekrast. Hij verstopt zich dus niet voor schuldeisers.”

Jorba Bos stopt een kaart in de bus met de schuld en zijn telefoonnummer erop. „Waarom moeilijk doen als het samen kan”, staat op de voorkant. „Ook al lijkt uw situatie misschien uitzichtloos, onze ervaring toont aan dat er meestal een uitweg is.” En tot slot een hartelijke groet.

Zo werkt Faircasso, „het eerste incassobureau zonder winstoogmerk” in Nederland. De combi van een stichting en een bv is in 2014 opgericht door Jaime Jorba Bos en Jeroen van Amerongen. Faircasso incasseert schulden voor opdrachtgevers met een vriendelijke benadering. Debiteuren krijgen persoonlijke begeleiding om schuldenvrij te worden en te blijven. „Sociaal incasseren”, noemen ze dat.

Geen geitenwollensokkenbureau

Faircasso is klein bureautje met grote ambities. Ze huren nu nog een bureaublok bij concurrent Van Es aan de Schiedamsedijk en hopen dit jaar op een omzet van drie ton. Maar ze willen in 2020 uitgroeien tot een top-10 speler met 10 miljoen euro omzet – en de sector transformeren.

„We zijn geen geitenwollensokken-incassobureau”, zegt Jorba Bos achter het stuur. „Mensen zeiden in het begin: jullie zijn te lief, terwijl je geld moet innen voor klanten. Natuurlijk, dat staat voorop. Maar incassobureau’s en deurwaarders verdienen grof geld aan de schulden van anderen. Dat is immoreel.”

Het is een nieuw geluid in een sector die de laatste jaren veel kritiek krijgt. Incassobureau’s gaan „regelmatig” de fout in, concludeerde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vorig jaar. Ze tonen valse vorderingen, berekenen onterechte kosten door en zetten schuldenaren onder extreme druk.


  • Een op de vijf huishoudens kampt met schulden, volgens het overheidsrapport Huishoudens in de rode cijfers 2015.
  • Tussen de 614.000 en 858.000 huishoudens staan rood, hebben creditcardschuld of kunnen rekeningen niet op tijd betalen.
  • Tussen de 351.000 en 571.000 huishoudens worstelen in stilte met echte problematische schulden.
  • Ongeveer 193.000 huishoudens zitten in een (wettelijke) schuldhulpregeling.

Na het ACM-rapport kwamen De ChristenUnie en PvdA deze zomer met een voorlopig wetsvoorstel om de „cowboys” in de sector hard aan te pakken. Malafide incassobureau’s kunnen tonnen boete krijgen en na grove overtredingen geschrapt worden uit een verplicht incassoregister, staat erin. Het is alleen de vraag of het voor de verkiezingen in maart 2017 klaar is voor behandeling.

Er zijn veel misstanden, omdat incasseerders een onbeschermde beroepsgroep vormen. Het aantal incasso- en incassoadviesbureau’s is tijdens de crisis gegroeid tot ruim 600, volgens CBS-cijfers. Samen vorderen die bedrijven jaarlijks 10 miljard euro, volgens ramingen. Een kleine dertig grotere bureau’s, die driekwart van de sector vertegenwoordigen, zijn aangesloten bij branchevereniging NVI en hebben een NVI-keurmerk. De rest bestaat uit vrije jongens.

Allemaal moeten ze zich sinds 2012 wel houden aan wettelijke tarieven (15 procent over de eerste 2.500 euro schuld ). „Maar dat zijn alleen tarieven en wie controleert ze?”, zegt NVI-voorzitter Jan Franssen.

Bij Faircasso gaat alle winst uit incasso plus 25 tot 50 euro „behandelkosten” per dossier naar de stichting. Het wordt gebruikt voor bijvoorbeeld huisbezoeken, telefoontjes en begeleiding. Alle andere winst, bijvoorbeeld van workshops en advieswerk, gaat naar de bv. „Wij vragen geld om sociaal te kunnen incasseren”, zegt Jorba Bos.

Hij kent deurwaarders die een huisuitzetting in hun Porsche Cayenne deden. Zelf legt Jorba Bos huisbezoeken af in een Volvo, spijkerbroek en op sneakers. De meeste bewoners zijn of geven niet thuis, tien adressen bezoeken levert twee tot drie keer persoonlijk contact op. „Maar we blijven het proberen om kostbare rechtszaken zoveel mogelijk te voorkomen. Binnen zes maanden betaalt 60 tot 70 procent van de debiteuren.”

De vraag blijft: waarom zou je kiezen voor een duurder incassobureau met een zachte aanpak? Voor klantbehoud en je bedrijfsimago, bijvoorbeeld. Zo schakelde branchevereniging Bouwend Nederland het bureau in om achterstallige contributie te innen. Energieleverancier Greenchoice heeft Faircasso onlangs gevraagd voor preventieve gesprekken met klanten met betalingsproblemen. Zo gaan groene energie en sociale incasso samen als duurzame bedrijfsfilosofie.

Bron: NRC.NL