Bedrijven die voorop lopen in supply chain management (SCM) presteren duidelijk beter op het gebied van winstgevendheid, marktaandeel en klanttevredenheid. Dit concludeert professor David Simchi-Levi op basis van een grootschalig onderzoek onder CEO's en supply chain-directeuren.

Simchi-Levi vroeg CEO's van bedrijven naar hun belangrijkste KPI's, zoals operating margin, return on equity, inventory turnover, etc., en hoe ze hierop scoren. Bedrijven die best-in-class zijn op het gebied van supply chain management (SCM) bleken op deze KPI's significant beter te scoren dan bedrijven die achterlopen op het gebied van SCM.

Sustainable Supply Chains
David Simchi-Levi, verbonden aan de Massachusetts Institute of Technology, presenteerde zijn onderzoeksresultaten onlangs op het congres Sustainable Supply Chains, georganiseerd door consultancybureau Trueconomy. Een medewerker van Trueconomy, Constantine Vassiliadis, werkte ook mee aan het onderzoek.

Tweedeling in SCM
In het onderzoek naar supply chain management and the executive agenda bestudeerde Simchi-Levi en zijn team de gegevens van 196 wereldwijde bedrijven en werden interviews gehouden met CEO's en supply chain directors. Wat hieruit ook naar voren kwam is dat er grofweg twee supply chain-strategien zijn: bedrijven die zich richten op kostenefficiency en bedrijven die zich richten op flexibiliteit en reactievermogen.

Wal-mart versus Amazon
Het type supply chain vloeit voort uit de executive agenda van een bedrijf, constateert Simchi-Levi in zijn rapport. "De bedrijfsstrategie van megaretailer Wal-Mart is every-day-low pricing en dus ligt de nadruk daar kostenefficiency. Bij online boekhandel Amazon daarentegen is de bedrijfsstrategie keuze voor de klant en beschikbaarheid. Daar ligt de operationele focus dan ook op een efficient en betrouwbaar orderuitleverproces."

Klanttevredenheid en marktaandeel
Wat de belangrijkste KPI's zijn voor een bedrijf hangt uiteraard af van de gekozen strategie. Voor bedrijven gericht op flexibiliteit en reactievermogen zijn bijvoorbeeld klanttevredenheid en marktaandeel belangrijkere KPI's dan voor bedrijven gericht op kostenefficiency. In beide groepen echter bleek er een duidelijk correlatie te bestaan tussen de scores op deze KPI's en de manier waarop de supply chains zijn georganiseerd.

Het volledige onderzoeksrapport is gratis te downloaden via: www.trueconomy.com

Bron: Logistiek.nl