In het eerste half jaar van 2022 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,1 miljard, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Ook de online bestedingen voor wat betreft producten blijven boven pre-coronaniveau, hoewel we een daling zien met -11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en is in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

“De sterke groei aan diensten komt met name door de stijging in verkoop van tickets voor evenementen en attractieparken, maar ook pakketreizen en vliegtickets. De online aanschaf van tickets is in Q2 toch bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een duidelijke correlatie met zes maanden zonder coronamaatregelen”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Diensten komt in Q2 2022 uit boven niveau pre-corona

Na de verschillende lockdowns en coronagerelateerde restricties kregen consumenten eind 2021 een positiever vooruitzicht en werd een voorzichtige stijging gemeten bij de aankoop van diensten. De groei kenmerkend voor het eerste kwartaal van 2022, zet (in mindere mate) door in het tweede kwartaal. Zo kennen de categorieën Pakketreizen (+129%) en Tickets voor Attracties & Evenementen (+104%) een ruime verdubbeling van de online bestedingen ten opzichte van Q2 2021. Consumenten hebben binnen deze categorieën vaker een online aankoop gedaan en gemiddeld ook meer uitgegeven. Alle diensten gezamenlijk komen uit op een hoger bestedingsniveau dan pre-corona (Q2 2019: € 2,3 miljard vs. Q2 2022: € 2,5 miljard).

Producten blijven boven pre-coronaniveau

In totaal werden in het eerste half jaar 168 miljoen aankopen online gedaan. De online aankopen van producten zijn zowel in Q1 als Q2 – waarin de fysieke detailhandel weer volledig open is gegaan – afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-14%). Toch blijven de online bestedingen van producten met € 5,3 miljard boven het pre-coronaniveau staan. Ten Ham: “Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.”

Het gebruik van de smartphone voor online winkelen blijft groeien

Eén op de drie online aankopen wordt in het eerste half jaar gedaan via de smartphone. De smartphone wordt het meest gebruikt voor de categorieën Food/Nearfood, Tickets voor Attracties & Evenementen en Kleding. De desktop/laptop blijft met 51% het belangrijkste device voor het doen van online aankopen, maar dit belang neemt ieder half jaar een paar procentpunten af (4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar).

Gebruik iDEAL stabiel, wel stijging bij aankopen via smartphone

Net als voorgaande jaren wordt het merendeel afgerekend met iDEAL (70%), op afstand gevolgd door creditcards (8%). Wel zijn in de eerste helft van 2022 meer aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend (72% versus 68% in de eerste helft van 2021). Dit komt met name door het toegenomen gebruik van iDEAL in het segment Food/Nearfood.

Bron: Thuiswinkel