Nederlandse consumenten hebben voor € 637 miljoen gekocht via buitenlandse webwinkels* in 2016. Dit is een groei van 24% ten opzichte van het voorgaande jaar (2015: € 513 miljoen). Er wordt vooral meer geshopt bij Chinese webwinkels, want de uitgaven bij Chinese webwinkels nemen met 59% toe. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Ruim één op de vier Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2016 één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,5 miljoen cross-borderkopers € 637 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2016. De cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 24% ten opzichte van 2015. In totaal is het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2016 (2015: 3%).

China, Duitsland en Groot-Brittannië meest populair

Chinese webwinkels winnen duidelijk aan populariteit. Waar in 2015 nog 23% van de cross-borderuitgaven werd besteed op Chinese websites, ligt het aandeel van China in 2016 op 30%. In totaal geven Nederlanders € 190 miljoen uit op Chinese websites (+59% ten opzichte van 2015). China is vooral erg populair voor het kopen van telecomproducten, IT en consumentenelektronica.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De sterke groei van online bestedingen op Chinese webshops toont aan dat Nederlandse consumenten steeds vertrouwder raken met online shoppen. Waar eerst nog wat argwanend werd gedaan over aankopen in China, wordt dit nu steeds meer omarmd. Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Online platformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun schier onuitputtelijke aanbod.”

Ons buurland Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse cross-bordershoppers. 15% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14%.

Van alle cross-borderbestedingen gaat € 384 miljoen (60%) naar de aankoop van producten en € 253 miljoen (40%) naar diensten. De bestedingen aan producten, zoals telecom, kleding en speelgoed, zijn met 41% toegenomen ten opzichte van vorig jaar, waar de cross-borderuitgaven aan diensten, zoals vliegtickets, een groei van 5% noteren. De groei van de cross-borderbestedingen komt dus voornamelijk door het feit dat Nederlanders meer producten via het buitenland zijn gaan kopen.

Net als binnen de totale online bestedingen van de Nederlandse markt, is de sterkste groei in cross-borderuitgaven terug te zien in het segment schoenen & lifestyle. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met maar liefst 125%. Ook speelgoed (+77%) en kleding (+75%) laten een sterke cross-bordergroei zien.

Bron: Persberichten.com