Consumenten kunnen problemen ondervinden bij de betaling van hun hypotheeklasten, bijvoorbeeld wegens verlies van inkomsten of werk. Ook nu de ‘lockdown’ is versoepeld, kunnen de economische gevolgen van de coronacrisis nog lang doorwerken. Geldverstrekkers spannen zich in om te voorkomen dat betalingsachterstanden oplopen en consumenten in de problemen raken.

Banken en verzekeraars adviseren huiseigenaren met een hypotheeklening om in zo’n situatie contact met hun adviseur of hypotheekverstrekker op te nemen, liefst nog voordat betalingsproblemen ontstaan. Samen kan dan gezocht worden naar een passende oplossing waarbij woningbehoud altijd het uitgangpunt vormt.

Zo kijkt de hypotheekverstrekker naar wat een consument op enig moment wél kan betalen, naar het toekomstige perspectief op een baan, en naar andere financiële zekerheden, zoals spaargeld en het inkomen van de partner.

Voor alle consumenten die tijdelijk géén of slechts een deel van de maandlasten hoeven te betalen geldt dat zij op enig moment de niet-betaalde termijnen wel weer moeten inhalen. Als de betalingsproblemen onoverkomelijk zijn, dan kunnen hypotheekverstrekker en klant samen tot de conclusie komen dat verkoop van de woning de beste oplossing is.

Ook voor kredietverstrekkers is het niet aantrekkelijk om tot gedwongen verkoop over te gaan. Gedwongen woningverkoop komt daarom relatief zelden voor: vorig jaar 574 keer op circa 4,5 miljoen koopwoningen. Tijdens de ‘corona-lockdown’ hebben geen gedwongen verkopen plaatsgevonden.

Bron: NVB