Het tijdig en foutloos administreren van veranderingen in de kredietverzekering is belangrijk, maar ook tijdrovend. In samenwerking met kredietverzekeraar Atradius ontwikkelde Credit Tools daarom de Policymanager.

Credit Manager Felix Monasso vertelt over Technisch Handelsbureau Rensa BV en waarom het bedrijf gebruik gaat maken van PolicyManager

“Rensa was bij de oprichting in 1953 een afkorting van Rijwielen, Electra, Naaimachines, Sanitair en Aanverwante artikelen. Nu, zestig jaar later, gaat het alleen nog om die aanverwante artikelen. Als landelijke groothandel in verwarming en ventilatie verkopen we verwarmingsketels, radiatoren en al het materiaal wat daarbij hoort, dus expansievaten, koppelingen, thermostaten, buismateriaal, noem maar op. We hebben ongeveer 6.000 klanten, waarvan zo’n 3.500 actief, en 370 werknemers.

Rensa BV is nog steeds een familiebedrijf, we hebben een 24-uurservice, dus vandaag bestellen is morgen in huis. Vanuit het eigen distributiecentrum rijden 35 vrachtwagens dagelijks door heel Nederland.”

Een groot bedrijf, dus veel ict?

“Er is inderdaad heel veel geautomatiseerd. We hebben uiteraard een ERP-pakket en een pakket voor de logistiek. Daaraan hangen tal van specifieke applicaties zoals een debiteurenpakket, een pakket voor de routeplanningen, voor het bestellen van voorraden, ik denk dat we zo’n veertig verschillende softwarepakketten gebruiken.”

Binnenkort komt daar dus PolicyManager bij. Waarom?

“Als installatiebedrijf zijn we actief in de bouw. Zoals bekend is dat momenteel niet de meest florerende branche in Nederland. Er wordt al jaren met argusogen naar gekeken. Daarom hebben we al veertig jaar een kredietverzekering bij Atradius. Daarnaast zijn we ruim een jaar geleden begonnen met CreditManager van Credit Tools om het debiteurenbeheer efficiënter te maken. Ik zie PolicyManager als een communicatiemiddel tussen CreditManager en Atradius. Bij onze ruim 3.500 actieve klanten gaat het om verschillende kredietlimieten die ook nog eens regelmatig veranderen. Met PolicyManager hebben we beter en sneller inzicht in lopende limieten en in de limietbehoeften. Deze behoeften worden automatisch aan Atradius voorgelegd en bij goedkeuring direct in de administratie doorgevoerd. Nieuwe aanvragen, verlengingen of verhogingen komen automatisch op het scherm. Dat scheelt ons ontzettend veel tijd.”

Dagelijks overzicht

“Tijdbesparing is inderdaad een van de eigenschappen van PolicyManager”, beaamt Martin de Heus, consultant bij Credit Tools. “Het is de schakel tussen het ERP-pakket van de verzekerde en de database van Atradius. Doordat in de PolicyManager de polisvoorwaarden van de verzekerde bekend zijn en de administratie dagelijks wordt doorgerekend, krijgt de polisbeheerder elke dag een overzicht van de acties die nodig zijn. Zelf hoeft hij alleen nog de limietaanvragen goed te keuren die vervolgens aan Atradius worden verzonden.”

Hetzelfde geldt voor de in te dienen incasso’s, claims en alle andere meldingen die aan Atradius verzonden dienen te worden. De Heus: “Alle reacties van Atradius worden verwerkt en uitzonderingen worden onmiddellijk duidelijk.”

Besparing in limietkosten

Alle handelingen van de polisadministratie zijn in hoge mate geautomatiseerd. De Heus: “Daardoor heeft de polisbeheerder meer tijd om zich te richten op de uitzonderingsgevallen en risico’s.”

PolicyManager toont limieten in de verschillende groepen: Eigen Beoordeling, Toetsing en Limiet. Optimaal gebruik maken van de zelfbeoordeling betekent een aanzienlijk besparing in de limietkosten. Bovendien is de omzetdeclaratie volledig geautomatiseerd en is er permanent inzage in lopende limieten die al langer dan een jaar niet gebruikt worden.

Credit Manager Felix Monasso van Rensa BV en consultant Martin de Heus van Credit Tools zijn het met elkaar eens: de PolicyManager zorgt voor efficiënt en foutloos polisbeheer. Tijdens de komende Expo zullen zij beiden een presentatie geven in de stand van Atradius over hun ervaring met de PolicyManager.

Wilt u meer weten over de PolicyManager? Bezoek dan de stand van Atradius of van Credit Tools op de 8e Credit Expo op woensdag 14 november 2012 in het Nieuwegein Business Center.

Bron: www.creditexpo.nl