Kunstmatige intelligentie krijgt een steeds prominentere plek in het leven van mensen. Wereldwijd zegt een derde van de consumenten van plan te zijn huishoudelijke apparaten te kopen die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie (AI). Dit blijkt uit het Global Consumer Insights-onderzoek van PwC.


  • 27 landen wereldwijd
  • 22.000 respondenten wereldwijd
  • 44% van de wereldwijde consumenten bezoekt wekelijks een fysieke winkel
  • 20% van de Nederlandse respondenten vertrouwt drone-bezorging voor goedkopere producten

Vooral consumenten uit opkomende economieën tonen een grotere interesse in het kopen van door AI gestuurde apparaten. Braziliaanse en Chinese consumenten (59 en 52 procent) willen vaker dergelijke apparaten kopen in vergelijking met Amerikanen en Britten (25 en 24 procent).

Servicegraad retail in opkomende landen lager

‘De servicegraad van retail is in opkomende landen een stuk lager, en daarom is de toegevoegde waarde van e-commerce en apparatuur met kunstmatige intelligentie een stuk groter dan in het westen’, aldus Shana Laurie de Hernandez van PwC. ‘Verder is e-commerce relatief goedkoop in dit soort landen vanwege de lage loonkosten. Waarom zou je dan naar de winkel gaan? Verder is er in welvarende landen een bepaalde mate van voorzichtigheid rondom het delen van persoonsgevoelige gegevens, zoals creditcardgegevens, met commerciële organisaties.’

Voorkeuren consumenten verschuiven snel

Vooral mannen tussen 18 en 34 jaar kopen apparaten die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie. ‘Deze groep maakt zich minder zorgen om risico’s ten aanzien van hun privacy of online veiligheid. Dit zijn de early adaptors. Kunstmatige intelligentie verandert de consumentenmarkt in twee tot drie jaar. De voorkeuren van consumenten verschuiven ontzettend snel. Zodra ze iets willen, bestellen ze het meteen, het liefst met levering op dezelfde dag nog’, aldus Hernandez.

E-commerce blijft consumentenmarkt domineren

Verder blijft e-commerce de consumentenmarkt domineren. Bijna zestig procent van de consumenten geeft aan online te winkelen. En 38 procent daarvan geeft te kennen open staan voor drones als bezorgmethode. Toch groeide het percentage consumenten dat op wekelijkse basis fysieke winkels bezoekt voor het vierde jaar op rij. ‘Traditionele winkeliers kunnen veel meer beleving in hun winkels aanbieden dan online winkels. Ervaren personeel kan klanten ook meer op maat bedienen’, zegt Hernandez.

Bron: PwC