Rabobank biedt per vandaag een PSD2 API-koppeling aan voor het delen van rekeninginformatie. Dienstverleners met een PSD2-vergunning kunnen met deze API nieuwe diensten ontwikkelen. De klant moet altijd toestemming geven voordat rekeninginformatie daadwerkelijk wordt gedeeld met dienstverleners. Rabobank staat ook klaar om rekeninginformatie van andere banken op te nemen in de Rabo App. Voor de consument biedt dit straks in één oogopslag in de Rabo app meer inzicht in zijn of haar geldzaken.

Consumenten houden met PSD2 de sleutel over hun eigen data bij Rabobank in handen. Rabobank zal nooit rekeninginformatie delen zonder dat de klant de dienstverlener toegang heeft gegeven.

Door PSD2 kunnen banken de rekeninginformatie van klanten delen met andere (financiële) dienstverleners zodat deze nieuwe diensten kunnen ontwikkelen. Welke diensten op basis van deze data ontwikkeld gaan worden, valt nog niet te voorspellen. Nadat een consument straks expliciet toestemming verleent, kan het bijvoorbeeld mogelijk worden om een rekening van een andere bank toe te voegen in de Rabo App. Daardoor kunnen dan heel eenvoudig alle actuele betaaltransacties of rekeninginformatie worden weergeven. Naar verwachting komt Rabobank op basis van PSD2 op termijn met dienstverlening waardoor ook de aanvraag van een lening eenvoudiger, sneller en beter verloopt. Ook hoeft de klant bij een aanvraag dan minder gegevens zelf aan te leveren.

Volgende stap naar open bank

In de testomgeving ‘Sandbox’ werkt Rabobank al een half jaar samen met circa 750 ontwikkelaars op basis van proefdata. Op 27 maart jl. gaf Rabobank de eerste PSD2 API voor betaalinitiatiediensten vrij. Daarmee was Rabobank de eerste Nederlandse bank die deze stap zette. De komende periode blijft Rabobank stapsgewijs verschillende diensten openstellen voor (financiële) dienstverleners met een PSD2-vergunning. Daarbij zoekt de bank nadrukkelijk de samenwerking met andere (financiële) dienstverleners om innovatieve apps en services te ontwikkelen. Het komt de dienstverlening aan klanten ten goede als financiële dienstverleners samenwerken en informatie koppelen. Zo ontstaat een beter financieel totaalplaatje met meer inzicht voor de klant.

Michiel Kwaaitaal namens Rabobank verantwoordelijk voor betalingsverkeer: “Een belangrijke stap voor Rabobank om nu de koppeling naar rekeninginformatie te delen. Wij zien graag dat andere financiële dienstverleners deze stap volgen, zodat wij onze klanten als zij dat willen meer overzicht, eenvoud en gemak kunnen bieden.”

Meer overzicht in de Rabo app

Met de invoering van PSD2 ziet Rabobank meer mogelijkheden voor vernieuwing van de dienstverlening aan klanten. Een concreet bestaand voorbeeld is de koppeling van de Rabo app met bunq, waardoor bunq-klanten ook via de Rabo app kunnen bankieren. Zodra andere banken hun API’s beschikbaar stellen conform PSD2, zal Rabobank de nieuwe koppelingen tot stand brengen en na toestemming van de klant ook informatie van zijn of haar andere rekeningen tonen in de Rabo app.

Bijna 2 miljoen keer per dag controleren mensen in de Rabo app hun saldo. Alexander Zwart, verantwoordelijk voor de Rabo App: “Als de consument hiervoor kiest, dan kan de klant in de Rabo app over enkele maanden nog meer overzicht hebben in hoe je er van A tot Z financieel voor staat.”

Bron: Rabobank