Op 13 juni 2012 komen uiteenlopende organisaties op het vlak van schuldhulpverlening, marketing, gaming en jongeren bijeen in de Maassilo te Rotterdam.

Het doel van de bijeenkomst is te onderzoeken of serious gaming een bijdrage kan leveren bij de preventie en aanpak van schulden onder jongeren. Tijdens deze bijeenkomst worden er lokale en internationale voorbeelden getoond en besproken.

De oorsprong van dit initiatief ligt bij de Twitterbrainstorm in februari, georganiseerd door Marco Florijn, wethouder werk, inkomen & zorg in Rotterdam, waarin schuldpreventie onder jongeren centraal stond. Nadja Jungmann, lector aan de Hogeschool Utrecht en Marco Florijn hebben naar aanleiding van de tweets de bijeenkomst als opvolging georganiseerd. Een samenwerking zonder commerciële belangen, vanuit gedrevenheid en passie om met anderen te zoeken naar oplossingen.

De bijeenkomst is ook vernieuwend omdat hij georganiseerd is met gesloten beurzen. Elke organiserende partij levert een andere bijdrage. De Gemeente Rotterdam zorgt voor de locatie en de politieke band door de persoonlijke betrokkenheid van de Rotterdamse wethouder. Het Lectoraat Recht, Schulden en Incasso (HU) is, onder leiding van Nadja Jungmann (Lector) en Julia den Hartogh (projectleider) een project serious gaming en schulden gestart. Jacomijn Kuiper, (Onderzoeker serious gaming Lectoraat Schulden) presenteert tijdens de bijeenkomst enkele voorbeelden uit de Verenigde Staten, waar gamification minder in de kinderschoenen staat dan in Nederland. Mijntje Zaat ondersteunt de brainstormsessie en de nieuwe manier van kijken naar schuldhulpverlening door interactie en beleving. Deelnemers van deze bijeenkomst zijn divers in aandachtsgebied (lokaal versus nationaal), maar ook in het soort bedrijf (non-profit versus commercieel).

De bijeenkomst is straks ook op Twitter te volgen via #Geldgame. Tijdens de bijeenkomst zal er door diverse deelnemers en sprekers worden getwitterd, zodat de discussie en kennis direct en collectief gedeeld kan worden.

Situatieschets

Meer dan 40% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar heeft schulden (cijfers Nibud). Jongeren geven, hun eigen en geleend geld, steeds makkelijker uit. Een derde van de Nederlandse jongeren vertoont risicovol financieel gedrag. Twee derde van de jongeren zegt het moeilijk te vinden om met geld om te gaan. De helft van de jongeren vindt dat hun ouders hun de waarde van geld niet goed hebben bijgebracht.

Serieuze signalen dus! En dat terwijl er bezuinigd moet worden op schuldhulpverlening. Dit houdt een dringend beroep in om juist nu bij deze doelgroep sterk in te zetten op het voorkomen van schulden. Lessen op school is één van de mogelijkheden, echter een nog niet eerder gebruikt alternatief is het ontwikkelen van serious games. Serious gaming is het gebruik van speltechnieken voor een serieus doel, zoals communicatie, educatie en voorlichting. Uit onderzoek blijkt dat serious gaming zeer effectief is.

Bron: www.creditexpo.nl