Als iemand een product of dienst afneemt moet daar voor worden betaald. Toch lukt het niet iedereen om zich aan die afspraak te houden. Als personen en bedrijven niet in staat zijn om hun betalingsverplichtingen op tijd na te komen, start een incassotraject. Steeds meer bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders kiezen inmiddels voor een sociale manier van incasseren. SVI is een belangrijke aanjager van deze verandering.

SVI staat voor sociaal verantwoord incasseren en is de organisatie die deze incassomethode uitdraagt. Dat deed het al met een Keurmerk SVI voor incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. Daar zijn sinds kort twee nieuwe diensten aan toegevoegd. Een belangrijke ontwikkeling, vertelt Robert Pomstra van SVI: ‘Een incassotraject begint bij de schuldeiser, dus de bedrijven die een onbetaalde factuur hebben. Vaak zijn het helpdeskmedewerkers en medewerkers van de debiteurenafdeling die het eerste contact hebben met mensen met een betalingsachterstand. Zij zijn dus ook de eersten die zorgen voor een sociale benadering van de klant. Want ook iemand die een rekening niet kan betalen blijft een klant. En elk bedrijf wil een goede klantrelatie behouden. Daarom hebben we voor deze medewerkers de SVI Training ontwikkeld en kan een bedrijf de SVI Check aanvragen om te laten zien dat ze de uitgangspunten van sociaal verantwoord incasseren omarmen.’

SVI geeft deze medewerkers tijdens de trainingen inzicht in waar iemand met schulden mee geconfronteerd wordt. Op deze manier krijgen ze oog voor de mens achter de onbetaalde factuur. Pomstra: ‘We weten dat mensen met schulden stress hebben en geen uitweg meer zien. Ze hebben hulp nodig, en perspectief. Het heeft dan geen zin om de stress te verhogen door mensen onder druk te zetten. Het is veel effectiever om samen te zoeken naar een oplossing.’ Pomstra weet uit ervaring dat deze sociale incassomethode ook effect heeft. ‘We zien dat deze sociale benadering resulteert in een snellere betaling van de factuur. Dat komt omdat we ervoor kiezen om het gesprek aan te gaan en te kijken waar de mogelijkheden liggen.’

De SVI Check, die na het volgen van de training kan worden aangevraagd, is het concrete bewijs dat medewerkers hun werk goed en sociaal doen. Volgens Pomstra is dat om twee redenen belangrijk: ‘Het is een signaal van het bedrijf naar klanten, maar ook een signaal van het bedrijf naar de medewerkers. Zij zijn immers het visitekaartje van het bedrijf en spelen een cruciale rol in het behouden van de klantrelatie. Dus het is een tastbaar bewijs dat dit gewaardeerd wordt.’

SVI is ooit begonnen met het Keurmerk SVI voor incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. Dit blijft voor de organisatie een belangrijk product. ‘Wij strijden ervoor dat sociaal verantwoord incasseren de standaard incassomethode wordt. Daarom is het van belang dat iedereen het omarmt. De bedrijven in de incassoketen doen dat met het keurmerk en de directe schuldeisers met de SVI Training en de SVI Check. Om onze boodschap nog beter over te kunnen brengen hebben we niet alleen deze nieuwe activiteiten ontwikkeld maar ook de uitstraling van onze organisatie vernieuwd. Zo kunnen we nog beter vertellen dat we staan voor zorg voor klanten in een uitdagende financiële situatie én aandacht voor de belangen van de schuldeiser. Niet omdat het moet, maar omdat het hoort.’

Bron: Credit Expo