31 oktober 2019 was het Wereld Bespaardag, een dag om stil te staan bij de uitgaven. Bijna alle Nederlanders (97%) proberen wel eens geld te besparen. Dat doen ze het liefst op dagelijkse boodschappen (82%) en kleding kopen (73%). Er zijn ook zaken die besparen bemoeilijken, voornamelijk sociale druk. Dat blijkt met name een ‘generatieding’: hoe jonger, hoe belangrijker we het vinden om ‘mee te doen’. Ook wordt bij jongere generaties een groter taboe ervaren op het bespreken van geldzaken. Onterecht, blijkt uit onderzoek* van SNS, dat zich inzet om geldzaken bespreekbaar te maken en financieel welzijn te stimuleren, waarbij ruim duizend Nederlanders gevraagd werd naar hun bespaargedrag.

Jongere generatie ervaart meer sociale druk

Opmerkelijk is dat vooral jongere generaties een groter taboe ervaren op het bespreken van geldzaken dan oudere generaties. Zo ervaart bijna de helft van de ondervraagden uit generatie Z* dit als taboe, terwijl dit bij babyboomers* een derde is. Ook vindt generatie Z het lastiger ‘nee’ te zeggen wanneer een sociale activiteit geld kost (53% generatie Z, versus 25% babyboomers). Het is dan ook niet gek dat jongere generaties vaker meer geld uitgeven dan er binnenkomt: generatie Z (24%), millennials (22%), generatie X (19%), babyboomers (11%). Vrouwen ervaren dit taboe bovendien vaker dan mannen; vrouwen geven dan ook vaker meer uit dan binnenkomt dan mannen.

Geldzaken bespreken belangrijk

“We merken dat over geld praten een taboe is voor iedereen. Als kind krijgen we dat al mee”, vertelt Marieke Commandeur, Manager Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid bij SNS. “Denk aan dat gevoel als kind toen je stiekem een extra centje toegestopt kreeg van je opa, waar je niet over mocht doorvertellen. Of dat je bijvoorbeeld onzeker bent of je een envelop met geld ter plekke moet openmaken of juist niet. Jongeren hebben daarnaast in sterke mate te maken met peer-pressure. Dat zie je bij het regelen van een gezamenlijk cadeau in een groepsapp. Ze denken dat ze gierig overkomen als ze niet meegaan met de rest, terwijl dat dus niet het geval is. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 85 procent van de ondervraagden het juist sterk vindt als iemand iets afzegt omdat diegene op zijn geld moet letten. Op Wereld Bespaardag zou ik dus als tip willen meegeven: praat er met vrienden en familie over. Hiermee verlaag je de drempel voor jezelf en zullen mensen graag met je meedenken. Daarnaast voorkom je voor jezelf ook geldzorgen.”

Babyboomer verwijdert kortingssticker

Naast reguliere middelen om geld te besparen is in het onderzoek gevraagd naar guilty pleasures om kosten te drukken. Het verwijderen van de kortingssticker op een afgeprijsd cadeautje blijkt bij babyboomers populair (41%). Millennials zeggen liever een kappersbeurt af (49%) en generatie Z slaat het liefst een etentje met vrienden over (40%). Waar we minder graag op beknibbelen zijn het skippen van een verjaardag (13%) of het geven van een rondje in de kroeg (7%)

*Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van SNS. 1.030 Nederlanders van 18 jaar en ouder werd gevraagd naar hun bespaargedrag. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding. Het onderzoek is in oktober 2019 afgenomen. De verschillende generaties zijn als volgt meegenomen in de weging:

 
Generatie Z 1996 – nu
Millennials 1981 – 1995
Generatie X 1961 – 1980
Babyboomers 1945 – 1960

Bron: SNS