Het Nibud constateerde afgelopen april in het rapport ‘Financiële administratie in een digitaal tijdperk’ dat minstens 40 procent van de Nederlanders moeite heeft het overzicht over hun administratie te bewaren. “Zorgelijk”, aldus Van Ark, in antwoord op de Kamervragen die over het rapport werden gesteld.

18- tot 35-jarigen hebben moeite met financiële administratie

Net als het Nibud vindt ook de staatssecretaris het opvallend dat juist de 18- tot 35-jarigen het moeilijk vinden om een financiële administratie in te richten. “De aanname dat opgroeien in een digitale wereld automatisch betekent dat jonge mensen hun digitale post beter op orde hebben, is dus niet terecht,” meldt Van Ark.

“Kinderen op jonge leeftijd financiële vaardigheden aanleren”

Ze staat dan ook achter het advies van het Nibud om meer aandacht te besteden aan financiële opvoeding. “Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd financiële vaardigheden aanleren, zowel thuis als op school,” aldus de staatssecretaris. Daarnaast spelen gemeenten ook een belangrijke rol in het voorkomen van en omgaan met schulden bij jongeren, vindt Van Ark.

“Neem je eigen verantwoordelijkheid”

Uit het Nibud-onderzoek blijkt ook dat veel consumenten zich door automatische incasso’s niet bewust zijn van lopende abonnementen. “Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de consument zelf om die abonnementen in de gaten te houden”, aldus Van Ark.

Tegelijkertijd sluit ze zich aan bij het verzoek wat het Nibud bij het bedrijfsleven en de bancaire sector heeft neergelegd. Daarin raadt het Nibud aan een signaal te geven, voordat een abonnement automatisch wordt verlengd. Ook banken kunnen consumenten meer inzicht bieden in automatische incasso’s. Vanuit het rekeningoverzicht is het immers eenvoudig vast te stellen welke incasso’s consumenten hebben lopen.

De aanbevelingen van het Nibud vindt Van Ark daarom goed en concreet. Consumenten, bedrijven en instanties kunnen hier allen goed mee aan de slag.

Bron: Nibud