Laagdrempelig, intelligent en klantgericht.

Addcomm en dochteronderneming Bluem zijn actief in deze groeiende markt. In dit interview spreek ik met Rieko Kester, directeur van Bluem (spreek uit: Bloem) over FiNBOX en DigiAccept en ontwikkelingen in de markt voor elektronisch factureren en betalen.

Kun je iets meer over Bluem vertellen?

Rieko: ‘Bluem is in 2001 opgericht door Addcomm, Atos Origin en Scanlaser. We zijn dus afkomstig uit zowel de documenten- als de IT wereld. De core business van Bluem is digitaal factureren. Oorspronkelijk waren we vooral gericht op de b2b markt, maar sinds we in 2007 FiNBOX geïntroduceerd hebben ligt de focus en groei steeds meer op de b2c markt. AddComm heeft zich toegelegd op multichannel documentlogistiek. Steeds meer digitale kanalen zoals SMS, DigiAccept, voice en apps zijn toegevoegd aan het arsenaal.’

Wat is FiNBOX en wat voor klanten bedienen jullie?

Rieko: ‘FiNBOX is de digitale brievenbus binnen internetbankieren. Centraal staat het betalen van facturen en bewaren van waardedocumenten zoals verzekeringspolissen, salarisstroken en pensioenafschriften. Op dit moment zijn rond de 250 grote Nederlandse partijen aangesloten op de FiNBOX. Opdrachtgevers zijn afkomstig uit alle sectoren, zoals: overheden, verzekeringsmaatschappijen, telecom, waterleidingsbedrijven, gemeentes, sportbonden en mediabedrijven.’

Wat maakt jullie producten uniek?

Rieko: ‘Wat ons uniek maakt is dat wij eenvoudig digitaal factureren en betalen mogelijk maken. Digitaal factureren moet gemak en besparingen opleveren voor zowel de verzender als de ontvanger van digitale facturen. Wij streven er naar om slimme oplossingen aan te bieden voor beide partijen. FiNBOX is uniek omdat je documenten ontvangt in de veilige bankomgeving, waar gegevens zeven jaar bewaard blijven. Bij DigiAccept ontvangt de klant het betaalverzoek in zijn mailbox, waar die via een iDEALkoppeling eenvoudig en snel kan betalen. Zo komen betalingen foutloos binnen bij de verzender, die deze volautomatisch kan afletteren in hun softwarepakket.’

Kun je een voorbeeld geven hoe FiNBOX en DigiAccept gebruikt worden?

Rieko: ‘Klanten zetten regelmatig beide producten in. DigiAccept wordt dan gebruikt voor vorderingen die vaak een directe of snelle betaling vereisen, zoals betalingsherinneringen en opvolging van incasso’s. Facturen met een betaaltermijn kunnen naar de FiNBOX gestuurd worden, waar ook de mogelijkheid bestaat om deze te agenderen of bedragen aan te passen. Zo kun je als consument exact aangeven wanneer een factuur betaald moet worden. Qua bankkosten is FiNBOX overigens ook interessant, omdat een betaling als een gewone (goedkopere) overschrijving gezien wordt.’

In hoeverre heb je de markt in de afgelopen jaren zien veranderen?

Rieko: ‘We zien dat verzenders steeds meer gaan multichannelen. Dit betekent dat papier niet verdwijnt, maar wel veel minder wordt ten gunste van de diverse digitale kanalen. Klanten geven hier aan welk kanaal zij wensen. Ook zien we dat er een verschuiving plaatsvindt van de consument die een verzender expliciet toestemming moet geven om facturen elektronisch af te leveren naar een automatische afspraak tussen de verzender en de klant. De verzender verzorgt de aanmelding bij de bank, zodat de klant (de betaler) de hele aanmeldingsprocedure niet meer hoeft te doen. De klant wordt als het ware ontzorgd, wat de acceptatie voor de digitale kanalen verhoogt.’

Wat is het instapniveau van FiNBOX en DigiAccept en hoeveel tijd neemt de implementatie in beslag?

Rieko: ‘De aansluitkosten zijn relatief laag en daardoor zijn deze digitale kanalen voor veel bedrijven rendabel. Het implementatietraject duurt twee tot zes weken, afhankelijk van of er al een standaardkoppeling bestaat of de eigen database. We beschikken echter over een groot aantal standaardkoppelingen voor diverse (branchespecifieke) softwarepakketten, zodat we de implementatie vaak in twee weken kunnen afronden.’

Wat zijn jouw verwachtingen voor de toekomst van digitaal factureren en betalen?

Rieko: ‘Wij geloven in een multichannel toekomst. Terwijl papier nu nog mainstream is bij de meeste bedrijven, zal dit in de toekomst steeds meer een ‘fallback’ kanaal worden. Verder denken we dat apps ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Workflow gestuurde multichannel strategieën zullen vaker toegepast gaan worden, niet alleen voor het versturen van facturen, maar ook in de opvolging. Processen (facturatie, betaling, incasso) kunnen daarmee steeds efficiënter ingericht en uitgevoerd worden.’

Wilt u meer weten over slim elektronisch factureren en betalen? Bezoek dan Bluem en Addcomm tijdens de 9e editie van Credit Expo op donderdag 7 november aanstaande in het NBC te Nieuwegein. 

Bron: www.creditexpo.nl