Internationaal zakendoen zorgt bij een op de vijf bedrijven voor problemen

Transacties met verschillende valuta leiden bij een kwart (25%) van de Nederlandse bedrijven tot zorgelijk grote kostenposten. Dit blijkt uit onderzoek van Banking Circle, gelicenceerde betalingsbank, onder ruim 500 financieel (mede)beslissers of eindverantwoordelijken, die internationaal zakendoen. Daarnaast geeft 36 procent aan dat het goed laten verlopen van internationale transacties veel tijd kost.

Stoppen met internationaal zakendoen

Internationaal zakendoen kost dus tijd en geld. Het is dan ook niet gek dat bedrijven twijfelen of ze wel internationaal zaken moeten doen. Een op de vijf financieel verantwoordelijken (19%) zegt wel eens na te denken over stoppen met internationaal zakendoen, vanwege de administratieve last die dit met zich meebrengt.

Klagende werknemers

Bijna een kwart (22%) van de bedrijven geeft dan ook aan dat het internationaal zakendoen voor problemen zorgt. De lasten worden vaak binnen het gehele bedrijf opgemerkt: 23 procent van de financieel verantwoordelijken hoort werknemers regelmatig klagen over het werken met meerdere (verschillende) valuta.

Marcus Yarbug, Head of Sales Benelux bij Banking Circle: “Dat internationaal zakendoen veel lasten met zich meebrengt is al langer duidelijk. Er zijn hoge kosten mee gemoeid, het kost veel tijd om valutawissels te bewerkstelligen en het geeft een administratieve rompslomp. Dat is onacceptabel nu de lijntjes naar de rest van de wereld zo kort zijn en er volop internationaal gehandeld wordt. Banking Circle streeft er dan ook naar om transacties zo gemakkelijk mogelijk te maken en het werk bij bedrijven uit handen te nemen. Zodat over de grens zakendoen hetzelfde aanvoelt als zakendoen in Nederland.”

Bron: Banking circle