Technologische, economische en sociologische ontwikkelingen binnen de samenleving hebben het Nederlandse consumentengedrag de laatste jaren sterk veranderd.

Met de lancering op 23 januari van de nieuwste generatie Mosaic Huishouden biedt Experian Marketing Services een antwoord op de segmentatiebehoefte van marketeers.

Door gebruik van verschillende registratie data en marketingonderzoek zijn de Nederlandse huishoudens binnen Mosaic Huishouden gesegmenteerd in verschillende groepen en onderverdeeld in verschillende types per groep. Per huishouden wordt een beeld geschetst met betrekking tot de demografie, levensstijl, cultuur en gedrag. Belangrijke toevoeging met de nieuwste generatie is het webgedrag per segment. Experian Marketing Services is marktleider op het gebied van consumentclassificatie. Mosaic Huishouden wordt gebruikt door marketingafdelingen van organisaties als Carefour, Aegon en Expert.

Inspelen op de veranderende samenleving

Het is inmiddels zeven jaar geleden sinds de vorige update van Mosaic Huishouden.
De samenleving is sindsdien sterk veranderd en dat beïnvloedt het consumentengedrag.
Het groeiende aantal alleenstaanden, de vergrijzing, de verstedelijking en het stijgende opleidingsniveau van Nederland hebben Experian Marketing Services doen beslissen te investeren in een nieuwe Mosaic Huishouden. Ed Kassens, General Manager Experian Marketing Services, zegt hierover:”De investering van bijna drie ton in een nieuwe generatie Mosaic Huishouden vonden wij noodzakelijk. Kijk maar naar de snelle omarming van nieuwe consumententechnologie als de smartphone en de iPad. Die concrete ontwikkeling alleen al zorgt ervoor dat het online gedrag van consumenten aan het veranderen is.”

Online inzichten

Een belangrijke toevoeging aan de consumentenclassificatie is het geven van inzicht in het online gedrag van de verschillende segmenten. De nieuwe Mosaic Huishouden geeft inzicht in het gebruik van social media, verschillende soorten online activiteiten, het gebruik van online platforms en het online oriëntatie- en koopgedrag. Bovendien is de segmentatie-kracht, door het toevoegen van nieuwe groepen en typen, van de nieuwe Mosaic Huishouden met 10% verbeterd in vergelijking tot de vorige versie. Door het gebruik van de nieuwste registratiegegevens van onder andere het Kadaster en KPN, marktonderzoeks-gegevens van bijvoorbeeld TNS NIPO en ResearchNow en jaarlijkse updates hiervan geeft de nieuwe Mosaic Huishouden de gebruikers een nog betrouwbaarder beeld.

 

Bron: APS