Een mobiele aanbieder die de klant per dag laat bepalen of hij van zijn netwerk gebruik wil maken? Belminuten of data doorverkopen bij vakantie? Een treinkaartje aanschaffen met de belminuten die nog in de bundel zitten?

Deze mogelijkheden bestaan al of komen binnenkort, als innovaties het mobiele aanbod in Nederland op zijn kop zetten.

‘De Nederlandse telecomsector staat aan het begin van een innovatiegolf,’ zegt Sameer Mehta van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants. Dat is volgens hem goed nieuws voor de consument. Die heeft straks meer flexibiliteit en controle. Mehta voorspelt dat de innovaties van nieuwe, ‘virtuele’ aanbieders (die zelf geen infrastructuur aanleggen, maar bandbreedte inkopen bij bestaande netwerken) uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de komende tijd overwaaien naar Nederland. Hij verwacht dat vijf trends het mobiele aanbod gaan bepalen:

1. Vrijheid

Consumenten krijgen meer controle over hun abonnement. Daarbij gaan ze korte contracten aan met de providers, of zelfs helemaal geen contracten, aldus Mehta. Abonnementen met een looptijd van 12 of zelfs 24 maanden, met vastgelegd het aantal belminuten, sms’jes en dataverbruik zijn binnenkort verleden tijd. Mehta geeft het Amerikaanse Ting als voorbeeld: bij die provider hebben klanten geen abonnement, maar betalen ze aan het einde van de maand voor het aantal minuten en de data die ze hebben gebruikt en kunnen ze op elk gewenst moment van de diensten van Ting afzien.

2. Eenvoud

De mobiele aanbieders zullen hun aanbod drastisch vereenvoudigen, voorspelt Mehta. Puzzelen welke telefoon in combinatie met welk abonnement van bellen, sms’en en internetten het voordeligst is bij welke provider, hoeft straks niet meer. In de VS biedt een aanbieder als Voyager onbeperkt bellen en sms’en en hoeft de klant alleen te kiezen hoeveel gigabyte dataverbruik hij wenst. Abonnementen worden ook transparanter, zegt Mehta. ‘Zonder verborgen kosten, zoals die van de ‘gratis’ telefoon. Consumenten zien precies waarvoor ze betalen.’

3. Social

Het mobiele aanbod gaat deel uitmaken van het sociale online-landschap, aldus Mehta. Waartoe dat kan leiden? Het delen van bundels, bonussen voor bestaande klanten die nieuwe klanten werven, communities van klanten die elkaar helpen (en zo mogelijk de helpdesk overbodig maken). Zo trakteert het Amerikaanse Karma klanten die anderen in staat stellen via hun apparaat te internetten op 100 MB aan data. GiffGaff beloont klanten met payback points voor het aantrekken van nieuwe klanten. Ze kunnen de punten inruilen voor cash of zelfs doneren aan een goed doel.

Mehta: ‘De mobiele aanbieder en de klant hadden altijd een klassieke koper-verkoperrelatie. De innovaties slechten nu die muur. Gebruikers kunnen hun bundel straks niet alleen gebruiken om met elkaar te communiceren, hij gaat deel uitmaken van het mobiele aanbod.’

4. Datadominantie

Steeds meer aanbieders zullen met data-only-abonnementen komen. Whatsapp heeft de sms verdrongen, Facetime en Skype vervangen steeds vaker de belminuten. Mehta: ‘Het gevolg is dat consumenten soms betalen voor een bundel met minuten, sms’jes en data die ze slechts voor de helft gebruiken.’ Data-only-abonnementen lenen zich voor combinaties met ‘slimme’ hardware. FreedomPop in de VS is ooit begonnen door klanten bij hun abonnement een hoesje (met simkaart) voor de iPod Touch te geven. Zo kunnen ze internetten via het 4G-netwerk en zijn ze niet meer afhankelijk van wifi.

5. Vertrouwen

Telecom-aanbieders en hun klanten gaan elkaar meer vertrouwen, zegt Mehta. ‘Dat heeft gevolgen voor het mobiele aanbod.’ Trendsetter is Republic Wireless, wiens enige producten (voor een vast bedrag onbeperkt bellen, sms’en en internetten) alleen rendabel zijn als gebruikers zo veel mogelijk switchen van het 4G-netwerk naar een lokaal wifi-netwerk. Zo zorgen de klanten er samen voor dat de kosten voor de provider laag blijven. Iedereen profiteert daarvan. Mehta: ‘Aanbieders en consumenten vertrouwen elkaar steeds meer, en ontwikkelen een volwassener relatie.’

Sommige van deze trends zijn al te zien in Nederland, aldus Mehta. Zo hebben klanten van Bliep de vrijheid om per dag te bepalen of ze van het netwerk gebruikmaken of niet. De keuze is verder simpel: klanten betalen niets (maar zijn dan wel bereikbaar), 50 eurocent (de hele dag online) of 1 euro (de hele dag online en bellen).

Bij ‘sim-only’ aanbieders als Simyo en Ben kunnen klanten per maand hun bundel aanpassen of opzeggen. Choozze biedt zijn klanten slechts twee abonnementsvormen, zero en bright. En het Amerikaanse Freedompop betreedt naar verwachting binnenkort de Nederlandse markt met een gratis bellen/internetten abonnement.

Intussen spelen de grootste aanbieders in Nederland – KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 – in op deze vijf trends. Ze versimpelen hun abonnementen en mikken bijvoorbeeld nadrukkelijk op data-only-contracten. Mehta: ‘De telecomindustrie innoveert volop en Nederland is geen uitzondering. Weldra zullen klanten meer flexibiliteit, keuze en controle hebben dan ooit tevoren.’

 

Bron: APS