De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorrijtuigen (motor WA) zit al enige tijd in slecht weer. 2018 is het eerste jaar waarin sommige indicatoren wijzen op herstel van deze markt, maar niet alle signalen zijn positief. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

Breuk in dalende trend technisch resultaat

 

Sinds 2008 wordt er marktbreed technisch verlies gemaakt op motor WA en dit is nog steeds het geval in 2018 (Figuur 1). Dat betekent dat de inkomende premie lager is dan de uitgaande schade en kosten. Toch lijken schadeverzekeraars meer grip te krijgen op deze zeer concurrerende markt. Na een periode sinds 2011 waarin de verliezen jaar-op-jaar toe zijn genomen, is deze trend nu doorbroken. Het marktbrede technische verlies is afgenomen naar € 308 miljoen in 2018 (2017: € 474 miljoen) op een netto verdiende premie van € 2.309 miljoen (2017: € 2.148).

 

Consumenten sluiten een motor WA verzekering vaak samen af met een motor casco verzekering voor hun auto (of ander motorrijtuig). Op motor casco wordt in de meeste jaren wel technisch winst gemaakt en hiermee worden de verliezen op motor WA deels gecompenseerd. Waar in sommige jaren de winstgevendheid van motor casco en motor WA een tegengestelde richting op bewegen, geldt dit niet voor 2018. Oftewel, de verbetering van het technisch resultaat op motor WA is niet ten koste van motor casco gegaan.

 

Figuur 1 – Netto technisch resultaat exclusief beleggingsopbrengsten per deelmarkt

Netto technisch resultaat exclusief beleggingsopbrengsten per deelmarkt

Beleggingsresultaten motorrijtuigen verzekeraars gehalveerd

 

Ondanks dat motorrijtuigen verzekeraars technisch verlies maken op motor WA, wordt er toch een positief netto resultaat behaald (Figuur 2). Dit komt voor een klein deel door winsten op andere verzekeringsproducten (zoals motor casco en brand), maar vooral door positieve beleggingsopbrengsten. Het netto resultaat is dus in hoge mate afhankelijk van de situatie op de financiële markten. De beleggingsresultaten in 2018 (€ 367 miljoen) zijn bijna gehalveerd ten opzichte van 2017 (€ 626 miljoen). Als gevolg hiervan is het netto resultaat afgenomen met € 186 miljoen.

 

Figuur 2 – Totaal netto resultaat voor alle motorrijtuigen verzekeraars

Totaal netto resultaat voor alle motorrijtuigen verzekeraars

Letselschadelast blijft stijgen

 

Het technisch resultaat wordt bepaald door de premie, de schadelast en de kosten. De schadelast bij motor WA laat al jaren een stijgende trend zien, de belangrijkste oorzaak hiervan zijn de steeds hogere claims bij letselschade als gevolg van maatschappelijke en juridische ontwikkelingen. Om de toenemende schadelast het hoofd te bieden hebben verzekeraars de afgelopen jaren premieverhogingen doorgevoerd, zo ook in 2018. De komende jaren moet gaan blijken of deze premieverhogingen voldoende zijn om het technisch resultaat in het positieve te trekken.

Bron: DNB