Op donderdag 8 november wordt tijdens de Credit Expo in het NBC te Nieuwegein voor de tweede keer de VVCM Credit Manager van het jaar Award uitgereikt. De jury heeft uit alle inzendingen drie kandidaten genomineerd. Wie van deze kanshebbers gaat met de prestigieuze titel naar huis? Hieronder stellen we de kandidaten aan u voor.

Wouter Joosten, Credit Manager Greenchoice

Profiel
Naam: Wouter Joosten
Opleiding: HBO bedrijfseconomie, diverse management opleidingen
Organisatie: Greenchoice
Functie: Credit Manager

  1. Hoe heeft u creditmanagement binnen uw organisatie op de kaart gezet?

Ik ben in 2007 begonnen bij Greenchoice. Toen was er een afdeling betalingen (enkel uitvoerend). Ik mocht credit management stapsgewijs invoeren, processen neerzetten en aan een duidelijke visie werken die past bij de strategie van Greenchoice. Nu, 11 jaar later, kunnen we dit als een geslaagd project beschouwen.

  1. Wat drijft u binnen uw vakgebied?

De combinatie van resultaatgerichtheid en het werken voor een ontzettend mooi bedrijf waar duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en service/klantgerichtheid zeer hoog in het vaandel staan! Credit Management is mijn hobby geworden, ook al voor ik bij Greenchoice ging werken (bij NUON o.a.). Nu ik hier zelf voor verantwoordelijk ben en ik de vrijheid toevertrouwd krijg om er iets moois van te bouwen met hoge resultaten tot gevolg, kan ik niet anders dan trots zijn.

  1. Welke projecten op het gebied van creditmanagement heeft u recentelijk binnen uw bedrijf uitgevoerd?

Een maatschappelijk verantwoorde forward flow verkoop constructie: Greenchoice verkoopt al sinds eind 2010 haar eindvorderingen op ex-klanten. We hebben met onze partners soiale richtlijnen en werkafspraken opgesteld die passen bij ons eigen beleid en als verlengstuk op ons proces gelden. Dit hebben we ook ge-audit en we zijn voornemens dat jaarlijks te doen. De verkoopprijs mag dan een fractie lager liggen, maar we blijven wel 100% achter de aanpak van onze partners staan. De spanning die soms ontstaat tussen resultaat en afspraken motiveert ook weer tot transparantie en overleg. De klantrelatie staat voor ons voorop en die gaat ook door nadat we de vordering hebben overgedragen.

In progress: een transparante credit check met zo min mogelijk, maar het liefst geen, statistische gegevens omdat we die slecht kunnen uitleggen aan de klant. Hierin zijn we bereid om wat extra risico’s te nemen. De privacy wetgeving is hierin een extra complicatie; een check mag sindsdien niet alleen op persoonsgegevens worden afgenomen (ingekocht).

Keer op keer merken we weer dat juist investeren in de klanten die niet kunnen betalen zichzelf terugverdient. In plaats van snel geld willen zien, incassokosten en snel een incassobureau inschakelen, proberen we samen met de klant naar een duurzame oplossing te zoeken. Dit betekent soms over een lange periode contact houden met de klant en voortdurend onze kennis verbreden van sociale en duurzame opties voor de klant. Hiervoor investeren we relatief veel tijd in het samenwerken en onderhouden van contact met instanties. Ik zie het als blijvend project om deze koers vast te houden. Dit maakt en houdt ons succesvol.

  1. Beschrijf hoe het vakgebied zich in het jaar 2025 heeft ontwikkeld.

De focus wat minder op het geld, de dso’s, de kpi’s. De focus meer op de klant en de wensen van de klant. Luisteren en inspelen op de behoeftes. Niet voor de klant bedenken hoe het moet maar de klant laten bepalen binnen de kaders die je als bedrijf hebt hoe het proces loopt. En tot slot: een happy flow werkt misschien voor het gros van je klanten maar er kan altijd een kink in de kabel komen. Bouw die flexibiliteit in je proces in en maak de weg vrij voor uitzonderingen want geen mens is hetzelfde. Uiteindelijk volgen de euro’s, dso’s en kpi’s dan vanzelf.


Profiel

Naam: ir. René Krüse
Opleiding: Bedrijfs-en consumentenwetenschappen, Wageningen Universiteit (ir),
Management Traineeship Ormit, Lean/Six Sigma Black belt, gecertificeerde coach
Organisatie: Nuon, onderdeel van Vattenfall
Functie: Manager Procesmanagement betalen & incasseren

  1. Hoe heeft u creditmanagement binnen uw organisatie op de kaart gezet?

Vijf jaar geleden ben ik gestart en stond het debiteurensaldo op een all time high niveau, hoge ouderdom van vorderingen en erg veel dossiers bij verschillende deurwaarders. De nood was hoog en structurele, grote veranderingen waren nodig om onze debiteurenpositie drastisch te verbeteren. Wij zijn toen gestart met ons 3xV programma (ook genaamd “V Power”).

Deze 3 V’s staan voor:

Voorkomen: Voorkomen van nieuwe wanbetalers. In dit onderdeel hebben wij de creditcheck en waarborgsom geïmplementeerd.

Versnellen: Als klanten niet betaalden, duurde het lang voordat wij het contract beëindigden. Wij hebben ervoor gezorgd dat de termijn met gemiddeld 45-60 dagen werd teruggebracht. Daarnaast hebben wij de contracten met externe partners vernieuwd op basis van partnership, dit heeft geleid tot hogere rendementen.

Verkopen: Het verkopen van alle portefeuilles bij onze toenmalige deurwaarders. Daarnaast hebben we structurele verkoop verder onderzocht en geïmplementeerd.

Na 5 jaar concluderen we dat het debiteurensaldo 70% is gedaald en dat de afschrijvingen met meer dan 80% zijn teruggelopen. Op het gebied van kosten aan minnelijke/gerechtelijke partijen daalden we zelfs 90%. Voor Nuon zijn dit echt historische resultaten die nog niet eerder zijn behaald.

  1. Wat drijft u binnen uw vakgebied?

Creditmanagement is een prachtig vakgebied, waar alles in terugkomt: het gaat over mensen, gedrag, financiën, keuzes, slimme toepassingen en nog een heleboel meer. Het is echt een vakgebied waarin je het verschil kunt maken als je het goed aanpakt.

  1. Welke projecten op het gebied van creditmanagement heeft u recentelijk binnen uw bedrijf uitgevoerd?
  • Nuon Verlicht: een nieuwe propositie voor klanten onder bewind. Zij kunnen bij Nuon energiecontracten afsluiten tegen scherpe tarieven en zonder een waarborgsom te betalen. Ook bieden wij bewindvoerders verschillende mogelijkheden om administratieve lasten te verlichten. Zij zijn erg enthousiast over Nuon Verlicht en inmiddels doen wij al zaken met heel veel bewindvoerders. Uniek aan deze propositie is dat deze onder mijn verantwoordelijkheid door de afdeling creditmanagement is ontwikkeld. Dit is binnen Nuon nog niet eerder gebeurd. Propositie ontwikkeling werd altijd door de afdeling Marketing gedaan. Ik ben erg trots dat wij zo de afdeling creditmanagement op de kaart zetten.
  • Vroegsignalering schulden met gemeenten: Nuon is hierbij een van de koplopers geweest om samen met 8 gemeenten pilots te starten om te voorkomen dat mensen in problematische schulden terechtkomen. Als aanjager van deze pilots werk ik met een aantal andere vaste lasten partijen nauw samen om voor deze mensen het verschil te maken.
  1. Beschrijf hoe het vakgebied zich in het jaar 2025 heeft ontwikkeld.

Om klanten beter te bedienen en te begrijpen waarom iemand niet betaalt, is meer inzicht nodig. Met het project Datagedreven Incasseren zetten wij dit jaar bij Nuon de eerste stap. Ik verwacht dat er op termijn algoritmes worden ontwikkeld die ons helpen om de klant zo effectief mogelijk te behandelen tegen de meest efficiënte kostenstructuur. Bedrijven zullen in de toekomst voor elke klant een persoonlijk incassotraject maken. Op basis van data zal bij elke stap gekeken worden wat de beste volgende actie zal zijn (next best action). Voor mij is dit echt het credit management van de toekomst.

Profiel
Naam: Mariëlle Voshaar
Opleiding: CMI-Strategisch Credit Management, Post HBO Bedrijfskunde Heao, CE
Organisatie: ForFarmers N.V.
Functie: Teamleider Credit Control Nederland

  1. Hoe heeft u creditmanagement binnen uw organisatie op de kaart gezet?

Dit is een lang traject geweest waarbij we zijn gestart met het opzetten van een Debiteurenafdeling binnen de afdeling Commerciële Binnendienst. Door veel in gesprek te gaan met sales en directie, door verbeterende resultaten, door met elkaar processen vast te stellen en continu te verbeteren, hebben we vertrouwen weten te winnen. Niemand kan nu nog om Credit Control heen. Als wij aangeven dat een order niet vrijgegeven kan worden, dan moet men wel van goede huize komen en een heel goede onderbouwing hebben, wil er anders besloten worden. Het vertrouwen in ons als team is groot.

  1. Wat drijft u binnen uw vakgebied?

Credit Management is een ontzettend mooi vak. Je bent een spin in het web binnen het bedrijf en betrokken bij heel veel processen. Samen met collega’s dragen we bij aan de resultaten van ForFarmers. Maar ook geniet ik nog steeds van de contacten met onze klanten, vooral in bijzondere situaties. Zoals het meedenken bij investeringen of hen via bijzonder beheer bijstaan als de markt niet meezit en de nood hoog is.

  1. Welke projecten op het gebied van creditmanagement heeft u recentelijk binnen uw bedrijf uitgevoerd?

Afgelopen jaar zijn er geen grote nieuwe projecten doorgevoerd. Onze prestatie is dat we een succesvolle Credit Control afdeling hebben opgezet binnen ForFarmers, waarbij we  goede resultaten hebben behaald. Niet alleen intern kunnen ze niet om ons heen en willen ze samen met ons de klant optimaal bedienen, ook extern krijgen we veel waardering. Zowel bij onze klanten door de wijze waarop we communiceren en met hen meedenken, als bij banken, accountants en overheidsinstellingen. Dit is iets waar we  trots op zijn!

  1. Beschrijf hoe het vakgebied zich in het jaar 2025 heeft ontwikkeld.

Binnen Credit Management zal de komende jaren een verdere ontwikkeling zichtbaar zijn op het gebied van digitalisering. Daarnaast zullen er veel meer vaardigheden en kennis gevraagd worden van Credit Control medewerkers en Credit Managers. Een combinatie dus van uitstekende ICT infra en goede analyse tools, met mensenkennis, inzicht en sociale vaardigheden en goed contact met klanten  houden.


Credit Manager van het Jaar 2017: Laurette Fettig
Opleiding: Blackbelt in Lean, Strategisch Creditmanagement, HEAO-Ce
Organisatie: Essent
Functie: Teammanager Klantadministratie – Incasso Consumenten.

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

Het winnen van de award is een hele mooie bekroning geweest voor de resultaten die ik heb mogen boeken met mijn incassoteam bij E.ON Benelux. De presentatie op de Credit Expo vond ik destijds spannend maar het was ook zeker een hele leuke ervaring. Ik heb zoveel mooie reacties mogen ontvangen en ik vond het erg leuk dat ik daarna op verschillende plaatsen mijn kennis en ervaring mocht komen delen. Presenteren was niet iets wat ik regelmatig deed, op persoonlijk vlak kan ik dus zeggen dat ik er ook nog veel van geleerd heb!

Met welk project ben je op dit moment bezig?

Ik ben sinds mei dit jaar begonnen bij Essent, waar weer een mooie nieuwe uitdaging voor me ligt. Een actueel en belangrijk onderwerp is momenteel de betaalbaarheid van de Energietransitie. Binnen Essent zijn we hier volop mee bezig door middel van het creëren van bewustwording over energieverbruik en het adviseren over besparingsmogelijkheden zodat de energierekening betaalbaar blijft.

Waar gaat u als jurylid van de Credit Manager van het Jaar Award extra op letten?

De positie van de klant en de medewerker vind ik in het verhaal erg belangrijk, maar bovenal wil ik de passie voor het vakgebied terugzien en horen. Het aankomende jaar mag de winnaar immers weer vele mensen gaan enthousiasmeren voor het vak!


Tijdens de Credit Expo op donderdag 8 november zullen de genomineerden hun case in maximaal tien minuten presenteren. Aansluitend is er vijf minuten de tijd waarin de juryleden en publiek in de zaal vragen kunnen stellen. De casepresentaties staan gepland van 16.00 tot 16.45 uur in zaal 8. Aan het einde van de dag kiest de jury de winnaar van de VVCM Credit Manager van het Jaar Award 2018. De uitreiking van de VVCM Credit Manager van het Jaar Award 2018 is om 18.00 uur op de beursvloer van de Credit Expo, voorafgaand aan de afsluitende netwerkborrel. Bent u er ook bij?

Bron: De Credit Manager, nummer 3, 2018