Onlinewinkelen gebeurt steeds vaker via de tablet en de smartphone.

Wereldwijd maakt ruim vier van de tien internetshoppers gebruik van een mobiel apparaat bij hun aankopen. Een jaar geleden was dat nog circa drie op de tien. Nederland loopt achter. Zo koopt maar een kwart van de Nederlandse internetshoppers wel eens iets via zijn smartphone. Chinezen kopen juist heel veel via hun tablet of smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van PwC naar het winkelgedrag van ruim 15.000 onlineconsumenten in vijftien landen, waaronder Nederland.

Van de ondervraagden uit Nederland koopt 61% minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koningrijk ligt dat percentage op 79% en in Duitsland op 75%. Meer dan de helft (55%) van de internetshoppers in de wereld zegt online te shoppen omdat ze daar een betere deal krijgen dan in de winkel.

Weinig creditcardhouders en grote winkeldichtheid

Nederland staat tweede van de OESO-landen op het gebied van breedbandpenetratie. Dat maakt volgens Marc Diepstraten, partner bij PwC, de Nederlandse terughoudendheid qua online-aankopen des te opvallender. ‘De Nederlandse consument koopt minder met een tablet dan bijvoorbeeld een Brit en een Duitser. En diezelfde Brit en Duitser koopt veel vaker online dan de gemiddelde Nederlander.’

Een van de reden dat Nederlanders relatief minder snel overgaan tot een online-aankoop kan samenhangen met het feit dat het aantal creditcardhouders in ons land relatief klein is. Ook heeft Nederland een grote winkeldichtheid, waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel klein is. Hier zouden retailers vervolgonderzoek naar kunnen doen.

Consumenten bezoeken steeds minder retailers

Uit het onderzoek van PwC blijkt verder dat consumenten steeds minder retailers bezoeken. Bijna de helft (46%) winkelt bij minder dan zes retailers. Vorig jaar had ruim een kwart (28%) maximaal zes retailers op het voorkeurslijstje. In andere landen is de retailerconsolidatie al veel verder. Zo winkelt 70% van de Franse ondervraagden bij minder dan zes retailers. ‘Het wordt voor een retailer dus steeds moeilijker om op het voorkeurslijstje van de consument te komen en te blijven’, aldus Diepstraten. ‘Simpelweg kanalen toevoegen is niet meer genoeg.’

Favoriete merk volgen via social media

59% van de ondervraagden (Nederland 36%) volgt zijn of haar favoriete retailmerk via social media. Een even hoog percentage ontdekt interessante merken via social media (Nederland 31%). Ruim een kwart van de Nederlandse respondenten (wereldwijd 21%) bezoekt social media en websites naar aanleiding van een promotie die ze via SMS of e-mail ontvangen. Volgens PwC biedt de verschuiving naar onlineshoppen retailers de kans om persoonlijke aanbiedingen te baseren op persoonlijke voorkeuren. Diepstraten: ‘Consumenten nemen geen genoegen met eenheidsworst. Door slimmer data te analyseren die consumenten op internet achterlaten, kunnen retailers hun inspanningen op de meest winstgevende klantsegmenten richten. Dat geeft retailers kansen om op voorkeurslijstjes te geraken’.

Bron: PwC