Het voornemen van Thuiswinkel.org om een Incidentenregister op te zetten is een stille dood gestorven. Volgens directeur Wijnand Jongen zijn er voldoende commerciële alternatieven voor webwinkels om informatie over wanbetalers te delen.

Dat schrijft Webwereld, aan wie Jongen het staken van het registerinitiatief heeft bevestigd. De plannen voor de oprichting van een Incidentenregister dateren al van 2005 en de ambitie werd twee jaar geleden nog geconcretiseerd. Eind 2008 zou het register er komen.

Het plan voor een zwarte lijst staat nog altijd als speerpunt op de site van de belangenvereniging: ‘Het clusteren en managen van fraudegevallen binnen één platform (Incidentenregister)'. Die informatie is achterhaald, aldus Jongen. De plannen zijn volgens Webwereld al ‘een tijd geleden' gestrand, om redenen van financiële aard.

Jongen: ‘Zo'n register opzetten kost geld omdat het toegankelijk moet zijn voor alle leden. Als je het doet, dan moet je het goed doen. De kosten wogen niet op tegen de baten, zeker gezien het feit dat er al bestaande partijen zijn die ook dit soort informatie aanbieden.'

De directeur wijst op de groeiende groep commerciële kredietbeoordelaars, die onder meer beoordelen of klanten wel de optie moet worden geboden een aankoop achteraf te betalen.

Bron: Twinkle