Meer marktaandeel veroveren op nieuwe groeimarkten in bijvoorbeeld Azië en Zuid-Amerika door intensiever samen te werken. Dat is het doel van het rapport ‘Team Nederland: samen sterker in de wereld’, dat vandaag is overhandigd aan minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en minister Kamp van Economische Zaken. Het rapport is opgesteld door een stuurgroep onder leiding van Chris Buijink (Nederlandse Vereniging van Banken). MKB-Nederland en VNO-NCW waren hierin vertegenwoordigd door algemeen directeur Cees Oudshoorn.

Eén merk voor Nederland

Een van de maatregelen die de stuurgroep bepleit, is het voeren van één merkstrategie voor Nederland. ‘Ons land ontbeert nu één duidelijke visie om ons land succesvol te positioneren’, stelt de stuurgroep. Een nieuwe ‘International Strategy Board’ met daarin onder andere de ministers van Economische Zaken, Buitenlandse Handel en de private sector moet hierin verandering brengen.

Aantrekken kennis en talent

Daarnaast is er intensievere publiek-private samenwerking nodig bij bijvoorbeeld het verzamelen van informatie over kansen in groeimarkten en een betere follow-up van handelsmissies en samenwerking met de posten. Tot slot moet Nederland inzetten op het aantrekken van meer kennis en talent, bijvoorbeeld met een beurzenprogramma.

Financiering van export

Ook moet de exportfinanciering voor het MKB beter worden geregeld, aldus de opstellers. ‘Het nieuwe Invest-NL kan hierin een belangrijke rol spelen met bijvoorbeeld één loket voor het MKB. En ook als regisseur bij het ‘bankable’ maken van kansrijke projecten in groeimarkten.’ Met de maatregelen moet Nederland in 2030 40 procent van het nationaal inkomen in het buitenland kunnen verdienen, denkt de stuurgroep. Nu is dat nog ongeveer 32 procent.

Bron: MKB Nederland