Online shoppers die producten in hun winkelwagentje plaatsen maar deze vervolgens niet afrekenen zijn een uitdaging waar elke webshop mee te maken heeft.

Tel daarbij op de onvrijwillige ‘Abandoned shopping carts’ ten gevolge van iDEAL storingen en er is sprake van een serieus probleem. Volgens verschillende studies is dit percentage maar liefst 67,35% (Baymard.com).  Gevolg: omzetverlies bij de webwinkel en irritatie bij de consument. Om nog maar te zwijgen van imagoschade voor de E-commerce sector door een afname van vertrouwen bij de consument in online betalen.

Bankstoringen zijn een van de redenen van het hoge percentage consumenten dat nét voor checkout afhaakt. Deze groep wil hun zorgvuldig gevulde winkelwagen graag afrekenen, maar betalen met iDEAL is op het moment suprême niet mogelijk. Dat stellen webwinkeliers die zeggen dat zij aanzienlijke omzet mislopen telkens wanneer een bank een iDEAL storing heeft.

AcceptEmail biedt oplossing bij iDEAL storingen

Een manier om consumenten terug te halen naar de betreffende website om aankopen alsnog af te rekenen, is het aanbeiden van de inhoud van het achtergelaten winkelwagentje per AcceptEmail. Dit kan op het moment dat de storing voorbij is. Ook kan ervoor worden gekozen om altijd direct een AcceptEmail te versturen om de klant een alternatieve betaalwijze aan te bieden. Naast betalen met iDEAL is betalen via AcceptEmail namelijk ook mogelijk met creditcard of PayPal. Verzenders van AcceptEmail bepalen zelf welke betaalmethodes worden ingezet.

Om een AcceptEmail te versturen is het natuurlijk noodzakelijk dat het e-mailadres van de bezoeker bekend is. Geef de klant hiervoor de mogelijkheid tijdens een checkout zodra bekend is dat er een storing is waardoor afrekenen tijdelijk niet mogelijk is. Wees duidelijk waarvoor het e-mailadres zal worden gaat gebruikt. Geadviseerd wordt om voor het sturen van een AcceptEmail bij een  ’Abandoned Shopping Cart’ aanvullende permissie aan de klant te vragen. Uitermate belangrijk is ook om duidelijk in de AcceptEmail toe te lichten dat de reden van het sturen van de e-mail de bankstoring is geweest.  Anders kan de mail als behoorlijk irritaties opwekken.

Door op een dergelijke slimme manier gebruik te maken van de diverse toepassingsmogelijkheden van AcceptEmail wordt de klantvriendelijkheid van webwinkelen verhoogd en wordt tegelijkertijd omzetverlies door bankstoringen tot een minimum beperkt.

Bron: AcceptEmail